Stadsdistributie: City Cargo meldt massale belangstelling voor vrachttram

Verladers en vervoerders tonen massaal belangstelling voor de vrachttram in Amsterdam, nu exploitant City Cargo van de gemeente Amsterdam een transportconcessie heeft gekregen voor de komende tien jaar.

Volgens woordvoerder Jupijn Haffmans staat de teller inmiddels op 35 potentiële klanten. Het bedrijf benadrukt dat er geen subsidie aan het project wordt verstrekt. ‘We zijn al een tijdje in gesprek met verladers en vervoerders’, aldus Haffmans. ‘Negentig procent van de bedrijven die we benaderen is enthousiast, met name vanwege het kostenaspect. We werken met een concurrerend tarief ten opzichte van het wegvervoer.’ ‘Maar natuurlijk wilden al die klanten wel de garantie dat de tram ook daadwerkelijk mocht gaan rijden. Die garantie is er sinds afgelopen maandag, dus nu kan het snel gaan. We hebben zoveel afspraken, het aantal potentiële klanten groeit met de dag.’

In de tweede helft van 2008 wil City Cargo met tien vrachttrams in Amsterdam gaan rijden, voorlopig nog vanaf een overslagcentrum in Amsterdam Osdorp. ‘Daarna willen we met een tram per maand uitbreiden en moeten ook de overige overslagcentra gebouwd worden.’

Haffmans wil nog eens benadrukken dat City Cargo voor het project absoluut geen overheidssubsidie krijgt. De invoering van de vrachttram kost 150 miljoen euro. ‘We krijgen geld van aandeelhouders en investeerders. Die worden natuurlijk op termijn terugbetaald, door het rendement dat we behalen.’ Voordat de gemeente een concessie verleende, stelde ze de eis dat de vrachttram de personentram niet zou hinderen. Daarom is dit voorjaar een proef van start gegaan met twee trams, die goederen van Mexx, Heineken, McGregor en Gaastra vervoerden. ‘Die proef, bestaande uit 150 ritten op alle tijden van de dag, is goed verlopen. De vrachttram heeft totaal geen overlast opgeleverd. Het gaat natuurlijk maar om twee trams, maar toch geeft de pilot een goed beeld. Er is een verschil tussen een vrachttram en een personentram. Wij hoeven niet bij elke halte te stoppen. We rijden direct achter de personentram aan, dus we veroorzaken geen overlast.’

Reacties

Eens met Spanjer. Amerikanen hebben de arrogantie dat ze de hele wereld aankunnen. De praktijk wijst anders uit.

Controle is nodig en goed, maar zoals zo vaak overdrijven de amerikanen ook dit soort activiteiten.

En als ze het zo uitvoeren is er geen enkele garantie dat die veiligheid ook gegarandeerd wordt. Terroristen hebben zich nog nooit laten weerhouden door regelgeving, toch ?

Geplaatst door: Rob Brekelmans-Transforium Company Support op

Een container die positief gescan wordt op explosieven, drugs, of andere contrabande, en als die handel op deze manier uit het circuit verdwijnt is ook in ons eigen voordeel. Wel ben ik van mening dat ónze overheid dergelijke akties zou moeten opzetten en niet alles aan Uncle George uit de joenaaitmesteeds moet over laten.

Geplaatst door: Fred op

een container scan is een middel van de Douane ( belastingdienst ) en is geen middel van de AIVD. en dat moet zo blijven geen bush die daar wat aan veranderd. Als de amerikanen HUN veiligheid zo hoog in het vaandel hebben staan. waarom schaffen ze dan zelf geen scan aan. en nemen ze alle bijkomende kosten voor eigen rekening. want wat gebeurt er met een container waar “fout” materiaal inzit die blijft op europees grondgebied en geen amerikaan die zich er dan om bekommerd.

Geplaatst door: Marco Essenberg op

Het is de Amerikanen er uitsluitend om te doen hun eigen land te beschermen tegen terroristische aanvallen. Door middel van het scannen van lading wereldwijd wordt ze de macht gegeven om de hele wereldhandel te controleren met als excuus de Amerikaanse binnenlandse veiligheid. Op deze manier wordt een hele grote machtspositie gecreëerd voor de Amerikanen met het goedvinden van de rest van de wereld. Alles onder het mom van een zogenaamde veiligheid die nimmer gegarandeerd kan worden. Ik vind dat

Geplaatst door: H. Spanjers op

Te gek voor woorden dat de Amerikanen de wereld willen regeren en wij hier zonder blikken of blozen mee akkoord gaan

Geplaatst door: Anoniem op

De veiligheidsmaatregelen zijn al afdoende. Het doorvoeren van structureel scannen van elke container zal alleen maar leiden tot vertraging en dus kosten hetgeen waar niemand bij gebaat is…

Geplaatst door: Norman Kames op

Inderdaad laten we nu eens NEE zeggen tegen Amerika. hun oorlog is niet de onze.

Geplaatst door: marco essenberg op
Stadsdistributie: City Cargo meldt massale belangstelling voor vrachttram | NT

Stadsdistributie: City Cargo meldt massale belangstelling voor vrachttram

Verladers en vervoerders tonen massaal belangstelling voor de vrachttram in Amsterdam, nu exploitant City Cargo van de gemeente Amsterdam een transportconcessie heeft gekregen voor de komende tien jaar.

Volgens woordvoerder Jupijn Haffmans staat de teller inmiddels op 35 potentiële klanten. Het bedrijf benadrukt dat er geen subsidie aan het project wordt verstrekt. ‘We zijn al een tijdje in gesprek met verladers en vervoerders’, aldus Haffmans. ‘Negentig procent van de bedrijven die we benaderen is enthousiast, met name vanwege het kostenaspect. We werken met een concurrerend tarief ten opzichte van het wegvervoer.’ ‘Maar natuurlijk wilden al die klanten wel de garantie dat de tram ook daadwerkelijk mocht gaan rijden. Die garantie is er sinds afgelopen maandag, dus nu kan het snel gaan. We hebben zoveel afspraken, het aantal potentiële klanten groeit met de dag.’

In de tweede helft van 2008 wil City Cargo met tien vrachttrams in Amsterdam gaan rijden, voorlopig nog vanaf een overslagcentrum in Amsterdam Osdorp. ‘Daarna willen we met een tram per maand uitbreiden en moeten ook de overige overslagcentra gebouwd worden.’

Haffmans wil nog eens benadrukken dat City Cargo voor het project absoluut geen overheidssubsidie krijgt. De invoering van de vrachttram kost 150 miljoen euro. ‘We krijgen geld van aandeelhouders en investeerders. Die worden natuurlijk op termijn terugbetaald, door het rendement dat we behalen.’ Voordat de gemeente een concessie verleende, stelde ze de eis dat de vrachttram de personentram niet zou hinderen. Daarom is dit voorjaar een proef van start gegaan met twee trams, die goederen van Mexx, Heineken, McGregor en Gaastra vervoerden. ‘Die proef, bestaande uit 150 ritten op alle tijden van de dag, is goed verlopen. De vrachttram heeft totaal geen overlast opgeleverd. Het gaat natuurlijk maar om twee trams, maar toch geeft de pilot een goed beeld. Er is een verschil tussen een vrachttram en een personentram. Wij hoeven niet bij elke halte te stoppen. We rijden direct achter de personentram aan, dus we veroorzaken geen overlast.’

Reacties

Eens met Spanjer. Amerikanen hebben de arrogantie dat ze de hele wereld aankunnen. De praktijk wijst anders uit.

Controle is nodig en goed, maar zoals zo vaak overdrijven de amerikanen ook dit soort activiteiten.

En als ze het zo uitvoeren is er geen enkele garantie dat die veiligheid ook gegarandeerd wordt. Terroristen hebben zich nog nooit laten weerhouden door regelgeving, toch ?

Geplaatst door: Rob Brekelmans-Transforium Company Support op

Een container die positief gescan wordt op explosieven, drugs, of andere contrabande, en als die handel op deze manier uit het circuit verdwijnt is ook in ons eigen voordeel. Wel ben ik van mening dat ónze overheid dergelijke akties zou moeten opzetten en niet alles aan Uncle George uit de joenaaitmesteeds moet over laten.

Geplaatst door: Fred op

een container scan is een middel van de Douane ( belastingdienst ) en is geen middel van de AIVD. en dat moet zo blijven geen bush die daar wat aan veranderd. Als de amerikanen HUN veiligheid zo hoog in het vaandel hebben staan. waarom schaffen ze dan zelf geen scan aan. en nemen ze alle bijkomende kosten voor eigen rekening. want wat gebeurt er met een container waar “fout” materiaal inzit die blijft op europees grondgebied en geen amerikaan die zich er dan om bekommerd.

Geplaatst door: Marco Essenberg op

Het is de Amerikanen er uitsluitend om te doen hun eigen land te beschermen tegen terroristische aanvallen. Door middel van het scannen van lading wereldwijd wordt ze de macht gegeven om de hele wereldhandel te controleren met als excuus de Amerikaanse binnenlandse veiligheid. Op deze manier wordt een hele grote machtspositie gecreëerd voor de Amerikanen met het goedvinden van de rest van de wereld. Alles onder het mom van een zogenaamde veiligheid die nimmer gegarandeerd kan worden. Ik vind dat

Geplaatst door: H. Spanjers op

Te gek voor woorden dat de Amerikanen de wereld willen regeren en wij hier zonder blikken of blozen mee akkoord gaan

Geplaatst door: Anoniem op

De veiligheidsmaatregelen zijn al afdoende. Het doorvoeren van structureel scannen van elke container zal alleen maar leiden tot vertraging en dus kosten hetgeen waar niemand bij gebaat is…

Geplaatst door: Norman Kames op

Inderdaad laten we nu eens NEE zeggen tegen Amerika. hun oorlog is niet de onze.

Geplaatst door: marco essenberg op