Maar het investeringsklimaat verslechtert, zegt de bank. Transporteurs zijn afwachtend geworden. Voor volgend jaar is geen grote stijging van het ladingvolume in het wegvervoer meer te verwachten. ING houdt het op een groei van 0,5%. De omzet zal gemiddeld z’n 2% stijgen.
Verder is het wachten op een nieuwe vervangingsgolf. Volgend jaar wordt de Euro VI-vrachtauto geïntroduceerd. Veel bedrijven wachten op het moment dat dit nieuwe, milieuvriendelijke voertuig de markt bereikt. ING verwacht dat de introductie pas in 2013 tot een ‘echte stijging van de truckafzet zal gaan zorgen’.
Dat brengt de bank tot de voorspelling dat de truckverkopen volgend jaar 6% zullen achterblijven bij die van dit jaar, om uit te komen op 11.500 stuks. De trailerverkopen dalen tot 8.300 eenheden. Daarmee komt de afzet uit op ongeveer 80% van het langjarige gemiddelde. Er is nog voldoende capaciteit in het trailerpark, zodat transporteurs investeringen daarin even uitstellen.
ING constateert dat het Nederlandse truckpark inmiddels geen grote overcapaciteit meer vertoont, maar ‘een gezonde balans’ nadert. Dat betekent nog niet dat het goed gaat in de branche. De totale omzet ligt dit jaar nog steeds 4% onder het niveau van 2008. Het grootste deel van de groei van dit jaar is bovendien toe te schrijven aan kostenstijgingen, terwijl de gemiddelde winstgevendheid nog ondermaats is.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?