Febetra: Belgisch wegvervoer op de tocht door hoge lasten

In de eerste helft van het jaar is het marktaandeel van Belgische wegvervoerders in het vervoer in en door Duitsland opnieuw met 7% geslonken.

Op basis van cijfers van het Bundesamt Für Güterverkehr heeft brancheorganisatie Febetra berekend dat het Belgische wegvervoer in Duitsland sinds 2008 al 48% aan marktaandeel heeft ingeboet.

De berekeningen zijn gebaseerd op de afgelegde tolkilometers op Duitse snelwegen en Bundesstrassen waarop de ‘Maut’ van kracht is. Al jaren zijn vooral Oost-Europese landen hier in opmars, terwijl westerse landen op hun retour zijn.

Maar de Belgische wegvervoerder speelt ook marktaandeel kwijt aan vervoerders uit omringende landen, zoals Nederland, heeft Febetra vastgesteld.

De organisatie vindt dat de nieuwe Belgische regeringen, zowel op federaal niveau als in de Gewesten, de komende vijf jaar absolute prioriteit moeten geven aan verlaging van de sociale lasten die op de wegtransportsector drukken. Alleen dan kan de teruggang van België in het internationale wegvervoer een halt worden toegeroepen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Febetra: Belgisch wegvervoer op de tocht door hoge lasten | NT

Febetra: Belgisch wegvervoer op de tocht door hoge lasten

In de eerste helft van het jaar is het marktaandeel van Belgische wegvervoerders in het vervoer in en door Duitsland opnieuw met 7% geslonken.

Op basis van cijfers van het Bundesamt Für Güterverkehr heeft brancheorganisatie Febetra berekend dat het Belgische wegvervoer in Duitsland sinds 2008 al 48% aan marktaandeel heeft ingeboet.

De berekeningen zijn gebaseerd op de afgelegde tolkilometers op Duitse snelwegen en Bundesstrassen waarop de ‘Maut’ van kracht is. Al jaren zijn vooral Oost-Europese landen hier in opmars, terwijl westerse landen op hun retour zijn.

Maar de Belgische wegvervoerder speelt ook marktaandeel kwijt aan vervoerders uit omringende landen, zoals Nederland, heeft Febetra vastgesteld.

De organisatie vindt dat de nieuwe Belgische regeringen, zowel op federaal niveau als in de Gewesten, de komende vijf jaar absolute prioriteit moeten geven aan verlaging van de sociale lasten die op de wegtransportsector drukken. Alleen dan kan de teruggang van België in het internationale wegvervoer een halt worden toegeroepen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement