Bring in Scandinavië: pakket geleverd, afval mee terug

STADSDISTRIBUTIE

In Scandinavische steden wordt het normaal: de pakketvervoerder levert zijn lading in het centrum af en neemt, om leegrijden te voorkomen, droog afval mee terug.

Stadsdistributeur Bring doet dit, in samenwerking met de lokale vuilnisvervoerders, al in Stockholm, Trondheim en sinds kort ook in Malmö en Oslo.

Het project begon in 2017 in de Zweedse hoofdstad, waar vervoerder Bring en de lokale vuilnisafvoerder Ragn-Sells de handen ineensloegen om bestelwagens niet onnodig leeg terug te laten rijden naar centra buiten de stad.

‘Lieve stad’

Dit concept, onder de naam Älskade stad (‘Lieve stad’), kreeg wel ondersteuning van de stad Stockholm, maar moest zichzelf financieel bedruipen. Dat bleek te lukken en het is nu ook in andere grote steden in Zweden en Noorwegen toepasbaar.

De basisgedachte is simpel. Een bestelbus komt ’s morgens gevuld met pakketten de stad binnen en neemt op de terugweg lege dozen en ander droog afval mee naar de verwerking. Tegelijk hoeft de afvalvervoerder minder voertuigen in te zetten.

Elektrische voertuigen

Bring heeft inmiddels in Stockholm, waar het dagelijks vijfhonderd pakketten aflevert, vier van zijn dieselbussen vervangen door elektrische voertuigen.

Omdat die geen geluid maken, kunnen ze ook in de late en vroege uren worden gebruikt, bijvoorbeeld om karton en ander verpakkingsmateriaal bij centra in de stad te verzamelen, waarna de reguliere vuilnisafvoer ze naar de verwerking elders overbrengt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Bring in Scandinavië: pakket geleverd, afval mee terug | NT

Bring in Scandinavië: pakket geleverd, afval mee terug

STADSDISTRIBUTIE

In Scandinavische steden wordt het normaal: de pakketvervoerder levert zijn lading in het centrum af en neemt, om leegrijden te voorkomen, droog afval mee terug.

Stadsdistributeur Bring doet dit, in samenwerking met de lokale vuilnisvervoerders, al in Stockholm, Trondheim en sinds kort ook in Malmö en Oslo.

Het project begon in 2017 in de Zweedse hoofdstad, waar vervoerder Bring en de lokale vuilnisafvoerder Ragn-Sells de handen ineensloegen om bestelwagens niet onnodig leeg terug te laten rijden naar centra buiten de stad.

‘Lieve stad’

Dit concept, onder de naam Älskade stad (‘Lieve stad’), kreeg wel ondersteuning van de stad Stockholm, maar moest zichzelf financieel bedruipen. Dat bleek te lukken en het is nu ook in andere grote steden in Zweden en Noorwegen toepasbaar.

De basisgedachte is simpel. Een bestelbus komt ’s morgens gevuld met pakketten de stad binnen en neemt op de terugweg lege dozen en ander droog afval mee naar de verwerking. Tegelijk hoeft de afvalvervoerder minder voertuigen in te zetten.

Elektrische voertuigen

Bring heeft inmiddels in Stockholm, waar het dagelijks vijfhonderd pakketten aflevert, vier van zijn dieselbussen vervangen door elektrische voertuigen.

Omdat die geen geluid maken, kunnen ze ook in de late en vroege uren worden gebruikt, bijvoorbeeld om karton en ander verpakkingsmateriaal bij centra in de stad te verzamelen, waarna de reguliere vuilnisafvoer ze naar de verwerking elders overbrengt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement