Dat zegt algemeen directeur Fred Westdijk van de Brabantse wegtransporteur, die wekelijks naar eigen zeggen rond de 1500 winkels voorziet van goederen.  ‘Ik durf te stellen dat nog niemand klaar is voor die omschakeling. Sommige retailers die wij recent hebben gesproken, hadden er nog nooit van gehoord. Hebben wij daar dan ook iets mee te maken?, was hun vraag aan ons. Ja, want de distributieprijs gaat daarmee straks fors toenemen, luidde ons antwoord.’

Zero-emissie

Westdijk. ‘Wij hebben het afgelopen jaar wel zo’n beetje alle truckmerken gezien en alle plannen gehoord en die zeggen allemaal hetzelfde: de hybride truck is de uitweg voor de binnenstad. Maar de politiek beschouwt hybride niet als zero-emissie. Die ziet alleen volledig elektrische vrachtauto’s als uitstootvrij. En dat is kansloos. Het is te duur en praktisch nog niet haalbaar. Ik zeg dan ook tegen de politiek: dit gaan wij niet alleen aan de man krijgen. Den Haag is nu aan zet.’

Volgens Westdijk blijft Jan de Rijk ‘groen prediken’ en ‘doen we ons best om het verkocht te krijgen aan onze klanten, maar een oplossing is nog ver in zicht voor een CO2-neutrale stadsdistributie’.

Voor de binnensteden kijkt Jan de Rijk al enige tijd naar een hybride vorm van transport ‘omdat een e-truck niet een gehele dag op een batterij kan rijden’ terwijl dat voor een economische bedrijfsvoering wel nodig is. Een hybride truck rijdt buiten de stad gewoon op diesel, waarna in de stad wordt overgeschakeld op de batterij voor de noodzakelijke leveranties aan de winkels; het gaat bij Jan de Rijk om soms wel tien stops per stad.

Financiële impact

De financiële impact van zo’n hybride vrachtauto is volgens Westdijk al groot genoeg voor Jan de Rijk en voor elke willekeurige partij in de stadslogistiek. ‘Je praat dan al gauw over vijf tot zes keer de prijs van een conventionele truck op diesel. De laatste waar wij naar hebben gekeken, kostte 450.000 euro per stuk. En dan moet je nog tanken.’

Jan de Rijk probeert klanten warm te krijgen om ermee te gaan testen. ‘Dan nemen we allemaal een beetje van de kosten en dan gaan we het gewoon doen, niet met twintig trucks, maar met een’, aldus de directeur. ‘Je moet dan wel een paar spelers hebben, anders komt het niet van de grond, maar door de coronacrisis moest je vorig jaar niet bij klanten aankloppen voor kosten. We zijn nu weer zo ver, dat men wel naar ons wil luisteren, en ik ben hoopvol aan het eind van dit jaar een partij aan boord te krijgen voor een pilot.’

Als het gaat om de introductie van een emissievrije e-truck voor de lange afstanden, is de topman van Jan de Rijk ook sceptisch. ‘Die is voor de lange ritten niet geschikt. Daarom kijken wij daar naar biobrandstof, maar die kost al gauw dertig cent per liter meer dan diesel. Dat tikt toch aardig door voor onze klanten. Wij voegen die extra prijs nu al toe op onze factuur aan de klant, in het kader van een bewustwordingsproces, maar daar schrikt men wel van.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding