Transportminister Grant Shapps maakte woensdag via Twitter bekend dat het gaat om een tijdelijke maatregel. Vanaf 12 juli is het mogelijk om ‘iets langere’ ritten te maken. Wat dat precies betekent is nog niet duidelijk.

In het Verenigd Koninkrijk is door de brexit en de coronacrisis een nijpend tekort van naar schatting 100.000 chauffeurs ontstaan. Ongeveer 15.000 hebben volgens wegtransportkoepel RHA het VK verlaten door de brexit en er is een achterstand ontstaan van 30.000 rijexamens.

Lege schappen

Vorige maand waarschuwde de Britse branchevereniging voor groothandels FWD al voor lege schappen in de winkels. Volgens FWD zou desnoods het leger moeten inspringen om essentiële goederen te blijven vervoeren.

Deze week maakte de Duitse snoepfabrikant Haribo bekend dat het door het chauffeurstekort grote problemen ondervindt om zijn producten bij de supermarkten te krijgen.

Toch reageert de RHA verbaasd op de aankondiging van de minister. Veel chauffeurs zijn al uitgeput, waardoor het geen zin heeft om ze meer uren te laten maken, zegt RHA-directeur Richard Burnett. Verder zou de maatregel volgens de RHA wel eens contraproductief kunnen uitpakken doordat langere werkdagen het chauffeursvak onaantrekkelijker maken.

Buitenlandse chauffeurs

De RHA ziet meer in maatregelen die het gemakkelijker maken om buitenlandse chauffeurs naar het VK te halen. Het beroep van chauffeur zou daarvoor op een lijst geplaatst moeten worden met beroepen waar tekorten aan geschoolde arbeidskrachten zijn. Ook wil de branchevereniging meer geld voor opleidingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding