De nieuwe regels worden in september van kracht en gaan gelden voor zowel Portugese chauffeurs als voor truckers in het internationale transport. De boetes voor overtredingen kunnen oplopen tot 15.000 euro, zo staat in het decreet te lezen.

De Portugese wet is tot stand gekomen na lange onderhandelingen met vakbonden en werknemersorganisaties. In het decreet is vastgelegd dat verzenders en ontvangers van goederen daarvoor opgeleid personeel moeten inzetten voor het laden en lossen.

Uitzondering

Portugal maakt een uitzondering voor laad- en loswerkzaamheden waarover in de collectieve arbeidsregeling afspraken zijn gemaakt. Het gaat dan om winkeldistributie, verhuizingen en leveringen aan consumenten. Dat moet dan wel gebeuren onder een aantal strikte voorwaarden. Zo moet in die gevallen tenminste één ander, gekwalificeerd persoon beschikbaar zijn om te helpen. Ook moeten chauffeurs in sommige gevallen advies kunnen geven over het vastzetten van lading.

De Portugese regels leiden in buurland Spanje tot beroering. De Spaanse brancheverenigingen Fenadismer en Astic pleiten er allebei voor om in Spanje ook een verbod in te voeren. Astic-voorman Ramón Valdivia wijst op het tekort aan chauffeurs in het land. Met ongeveer 15.000 niet-vervulde vacatures moet er meer gedaan worden om het vak van chauffeur aantrekkelijker te maken, stelt hij.

Europa

Overigens adviseert de Europese Unie sinds het begin van de coronacrisis dat chauffeurs in hun cabine blijven tijdens het laden en lossen. Deze werkzaamheden moeten zoveel mogelijk worden uitgevoerd door lokaal personeel van het bedrijf dat de goederen verstuurt of ontvangt, stelt Brussel. Het is de EU hierbij vooral te doen om het inperken van het besmettingsgevaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding