De brief aan de Britse transportminister Grant Shapps is ondertekend door Schavenmaker en Ewals Cargo Care. Verder heeft een flinke lijst van bijna dertig bedrijven zich verbonden aan de oproep.

De partijen wijzen op de problemen waar zij door het Britse chauffeurstekort tegenaanlopen. Britse transporteurs moeten hun trucks noodgedwongen stil laten staan, waardoor ook Europese logistieke dienstverleners hun zendingen naar het VK niet meer op hun bestemming krijgen.

Kosten lopen op

Tegelijkertijd lopen de kosten voor transport, opslag, demurrage en afhandeling steeds verder op, zonder dat dat leidt tot extra capaciteit. ‘De doorlooptijden lopen op en het serviceniveau is gedaald tot een onacceptabel niveau’, zo schrijven de initiatiefnemers.

Volgens de briefopstellers wordt de situatie op dit moment elke dag slechter. ‘Als er niet snel actie wordt ondernomen, leidt dat tot het instorten van supplychains en grote vertragingen’, schrijven zij. Het gevolg is dat er tekorten zullen ontstaan aan onder meer levensmiddelen en geneesmiddelen. De kostenstijgingen zullen bovendien uiteindelijk op het bord van de consumenten terecht komen, stellen de bedrijven.

Cabotageregels

De partijen pleiten voor verruiming van de cabotageregels om de Britse transportmarkt te ondersteunen en de productiviteit per truck te vergroten.

De Britse premier Boris Johnson kondigde afgelopen weekend al aan duizenden tijdelijke werkvisa te verstrekken aan buitenlandse vrachtwagenbestuurders. Susanne Dirksen van Schavemaker, die de brief mede heeft ondertekend, noemt die stap in een toelichting ‘niet eens een druppel op een gloeiende plaat’. Volgens de briefschrijvers is verdere verruiming nodig voor langere tijd.

Volgens Dirksen moet de brief ook gezien worden als een signaal naar opdrachtgevers. ‘De performance is op dit moment dramatisch. Het is belangrijk dat ook onze klanten zien dat we er alles aan doen om de situatie te verbeteren.’

Leger Standby

Groot-Brittannië heeft maandag het leger op stand-by gezet om te helpen met de aanhoudende brandstofcrisis. In grote steden in het Verenigd Koninkrijk zijn er inmiddels steeds meer tekorten bij tankstations. Automobilisten zijn massaal aan het hamsteren geslagen, met lange rijen bij tankstations tot gevolg.

De brandbrief is ondertekend door Schavenmaker en Ewals Cargo Care, mede namens H.J. Van Bentum, Mammoet Ferry Transport, Bakro, Windhorst Transport, Thomas Broers, KLG Europe, B&F International, Neele Vat Logistics, Olof, Welton, IRF, Euro Ferry Transport, Estron Group, A2B-online, LV Shipping & Transport, Rabelink, Frigo, TMA Logistics, Freight Line Europe, Bos, Tieleman, De Rijke, Den Hartogh, DLG en KDS Logistics.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding