Dat blijkt uit de Freight Index van Cass Information Systems. De prijzen zijn al het hele jaar aan een opmars bezig en kwamen in oktober ruim 36% hoger uit dan een jaar eerder. In september lagen de tarieven 31% hoger dan een jaar geleden.

Oorzaak voor de hogere prijzen zijn volgens Cass de capaciteitstekorten die worden veroorzaakt door het economisch herstel na pandemiejaar 2020 en het tekort aan chauffeurs. Ondanks de grote vraag naar goederenvervoer, nam in oktober het aantal transporten daardoor met slechts 0,8% toe. In mei lag het aantal zendingen nog ruim 35% hoger dan een jaar geleden.

Spoorcongestie

Ook de hogere brandstofprijzen en luchtvrachttarieven maken wegtransport duurder, stelt Cass. Verder speelt dat op dit moment de import van goederen wordt bemoeilijkt door congestie op het Amerikaanse spoornet, waardoor verladers hun toevlucht steeds meer zoeken bij het toch al overbelaste wegtransport.

Verstoringen in de Amerikaanse supplychains leiden tot grote wachttijden in de zeehavens aan de Amerikaanse westkust. Toch zijn er ook lichtpuntjes. De haven in Los Angeles slaagt er naar eigen zeggen langzaam in om de achterstanden weg te werken. Het aantal importcontainers dat zich in de haven heeft opgestapeld is de afgelopen weken met een kwart afgenomen, zei havendirecteur Gene Seroka deze week in een gesprek met journalisten. Het aantal containers dat negen dagen of langer verblijft in de haven ging met 29% omlaag.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding