Dat meldt de inspectiedienst op zijn website. TLN waarschuwde eerder voor chaos door de nieuwe regels, die transporteurs verplichten om bij de eerste parkeergelegenheid na de grenspassage te stoppen. Als zij dat daadwerkelijk zouden doen, lopen de parkings snel vol en ontstaan onveilige verkeerssituaties en opstoppingen, stelt de branchevereniging.

Mark van der Ham, teamleider wegtransport bij de Inspectie leefomgeving en Transport (ILT), ziet dat risico ook. ‘Wij vinden het belangrijk dat de verkeersveiligheid gewaarborgd blijft en dat opstoppingen bij grensparkings worden voorkomen’, zegt hij.

Reguliere wegcontroles

In plaats van controles aan de grens, zal de ILT bij reguliere wegcontroles gaan handhaven op het invoeren van de landcode. ‘Wanneer een inspecteur constateert dat een vrachtwagenchauffeur in Nederland de mogelijkheid heeft gehad om de landcode in te voeren en dat niet heeft gedaan, dan zal de inspecteur handhavend optreden.’

Of de diensten aan de andere kant van de grens ook pragmatisch omgaan met de nieuwe regels, weet Van den Ham overigens niet. ‘We kunnen niet spreken voor andere lidstaten.’

De nieuwe tachograafeisen zijn onderdeel van het EU-Mobiliteitspakket, waarvan deze maand een tweede serie maatregelen van kracht wordt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement