Huidige snellaadstations in Nederland zijn vaak niet geschikt voor verlengde bestelwagens en vrachtwagens. Die zijn te lang of te zwaar voor de laadplaatsen en bestrating. Maar daar wil Leap24 verandering in aanbrengen.

Minimaal zeven meter

‘Al onze laadplekken worden, op een enkel geval in een binnenstad uitgezonderd, geschikt voor voertuigen van zeven meter. Dat is zeg maar bedoeld voor een Iveco Daily of een verlengde Mercedes-Benz Sprinter. De helft van de laadplekken is straks geschikt voor voertuigen van 10 meter en een derde zelfs nog langer’, vertelt mede-oprichter Pelle Schlichting, die vooral bekendheid verwierf met het oprichten van Orange Gas.

De komende maanden worden de eerste drie snellaadstations van Leap24 in gebruik genomen in Rotterdam, Geleen en Almere. Uiteindelijk wil Leap24 de komende jaren op 40 locaties in Nederland 240 laadplekken openen met goed bereikbare, ruime opstelplaatsen en ruim opgezette laadstations voor elektrische voertuigen rond zero emissie steden.

Financiering

De huidige financieringsronde is begeleid door Waardemakers. Die was eerder betrokken bij de fundraising van andere duurzame mobiliteitspartijen zoals het cargobikemerk Urban Arrow en het fietsmerk VanMoof. Yard Energy Investments is de grootste investeerder in deze investeringsronde.

Vanaf 2025 gaan twintig grote Nederlandse steden een zero-emissiestadsdistributiezone invoeren waardoor bedrijvenbedrijfsmatige gebruikers locaties nodig hebben om hun voertuigen snel te kunnen opladen. ‘De ambitie zorgt ervoor dat bedrijven uitgedaagd worden om hun vervoer en logistiek duurzamer te maken. Leap24 helpt het proces te versnellen door eerst de zero-emissiezones te voorzien van snelladers’, aldus Schlichting.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement