Uit het jaarverslag over 2021 van Jan de RIjk Logistics blijkt dat het bedrijf de volumes in het eerste kwartaal van vorig jaar fors zag afnemen door de gevolgen van de coronapandemie. De aanvankelijke daling werd vanaf het tweede kwartaal echter snel ingelopen en ook de vraag nam tot het einde van het jaar sterk toe, schrijft Jan de Rijk in een toelichting. Ook het onderliggende resultaat (ebit) verbeterde in 2021 en steeg van 6 miljoen naar 8 miljoen euro.

De toenemende krapte op de arbeidsmarkt speelde Jan de Rijk vooral in de tweede helft van het jaar parten. Het snelle herstel van de economie en de problemen in wereldwijde supplychains, hadden niet alleen hun uitwerking op het aanbod van chauffeurs, ‘maar in alle onderdelen van de economie was en is deze krapte voelbaar’, schrijft het bedrijf.

Kostenstijgingen

In 2022 is daar de oorlog in Oekraïne bijgekomen. Jan de Rijk verwacht voor een grote impact op de prijs van brandstof en de beschikbaarheid van chauffeurs. ‘Andere kostenstijgingen ten gevolge van de supplychain-problemen veroorzaakt tijdens de coronacrisis komen hier nog bovenop en zullen door klanten geabsorbeerd moeten worden’, aldus het bedrijf.

Verder treedt per februari 2022 de Mobility Package wetgeving in werking, ‘een pakket aan maatregelen vanuit de Europese Unie die eveneens kostenstijgingen met zich mee zal brengen en de beschikbaarheid van chauffeurs nog verder onder druk zal zetten.’

Voorzichtig positief

Ceo Fred Westdijk: ‘Ondanks gezonde omzetverwachtingen is de impact van de oorlog in Oekraïne op onze kosten nog onzeker. We zijn voorzichtig positief over de vooruitzichten op 2022.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement