De RHA heeft van een Britse instantie voor mededingingszaken, het Competition Appeal Tribunal (CAT), groen licht gekregen om de 18.000 transportbedrijven te vertegenwoordigen. Het gaat om een zogenoemde opt-in-zaak, waardoor zich nog meer benadeelde partijen kunnen melden.

De RHA mag volgens het CAT claims verzamelen voor vrachtwagens zwaarder dan 6 ton die in het VK zijn gekocht of geleased tussen januari 1997 en januari 2014. Ook gebruikte trucks die tussen januari 1997 en januari 2015 zijn aangeschaft, vallen onder de claim. Ondernemers die in die periode vrachtwagens buiten het VK hebben gekocht, mogen zich niet aansluiten.

De Britse claimzaak loopt al sinds de zomer van 2018. De RHA wil daarom nu ‘zo snel als mogelijk is’ verder met de zaak, ‘om genoegdoening te krijgen voor benadeelde transporteurs.’

Illegale prijsafspraken

Het truckkartel was actief van 1997 tot en met 2011 actief. Door de illegale prijsafspraken betaalden kopers jarenlang te veel voor nieuwe vrachtwagens. Ook de tarieven voor hun verzekeringen, die veelal gebaseerd zijn op de aanschafprijs voor de voertuigen, vielen door de kartelafspraken te hoog uit.

De verboden prijsafspraken door de fabrikanten kwamen medio 2016 aan het licht. In datzelfde jaar legde de Europese Commissie kartelboetes op van in totaal bijna drie miljard euro aan het toenmalige Daimler, Iveco, DAF en Volvo/Renault.

Scania ontkende aanvankelijk betrokkenheid, maar kreeg later toch een boete van bijna 900 miljoen euro. De Zweedse fabrikant probeert die straf nog altijd via het Europese Hof van tafel te krijgen.

Nederland

In Nederland hebben TLN en verzekeraar TVM zich verenigd voor een gezamenlijke claim tegen de fabrikanten uit het vrachtwagenkartel. Zij schatten dat het in Nederland gaat om 240.000 te duur verkochte trucks.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement