Waar krijgt de logistieke sector op dit moment mee te maken?

We hebben veel contact met leden die hier rechtstreeks door worden getroffen. Bij supermarkten kunnen leveringen niet worden gedaan en moeten er producten worden weggegooid. Dat geldt nu met name voor versproducten. Een grote supermarkt wordt zeker dagelijks en soms wel twee keer per dag bevoorraad. Als dat echt niet kan gebeuren, ontstaan er na twee à drie dagen ook al problemen met de beschikbaarheid van andere producten. De gevolgen van zo’n blokkade kunnen bovendien nog dagen doorwerken. Wanneer een chauffeur de hele dag ergens moet wachten vanwege de acties, kan hij misschien nog net zijn goederen lossen aan het einde van de dag, maar hij kan dan niet meer de volgende rit doen waarvoor hij stond ingepland. Daarnaast kampt de logistieke sector met een stuk onzekerheid. Je weet als supermarktketen niet waar je rekening mee moet houden. Je weet dat het ergens gedurende de dag gebeurt, maar je weet niet wanneer. Bij het ene distributiecentrum waren de boeren er relatief kort, maar er waren ook locaties waar het uren duurde. Die onzekerheid maakt de situatie nog het lastigst.

Hoe gaan bedrijven daarmee om?

Sommige bedrijven hebben op de snelwegen alleen last van vertragingen en kunnen nog wel van A naar B komen. Maar er zijn ook bedrijven die rechtstreeks getroffen worden en gewoon niet weg kunnen bij een distributiecentrum. Soms kunnen bedrijven hun planningen nog wel wat aanpassen door vroeger of later de weg op te gaan, aangezien de acties vooral overdag plaatsvinden, maar daar kun je niet altijd wat mee. Want je bent bijvoorbeeld ook afhankelijk van wanneer een schip aankomt in de haven. Qua voorraadbeheer kunnen bedrijven hier en daar wat meer voorraad aanhouden. Dat is een ontwikkeling die we al zien sinds corona, dus ik denk niet dat er veel ondernemers zijn die dat niet al hebben gedaan.

Hoe groot is de financiële schade van dit soort acties?

De schade gaat al snel in de miljoenen lopen voor het logistieke systeem. Als je een file hebt waar je een uur in staat, heb je het al over tienduizenden euro’s aan schade voor de bedrijven die erin staan. En dat is al meerdere keren gebeurd. Dus dan durf ik al te zeggen dat je het over tonnen hebt. Als je over de blokkades van de distributiecentra spreekt, dan gaat het ook over tonnen of misschien wel miljoenen aan schade per dag. Dat gaat ook over het personeel daar. Als honderden werknemers hun werk niet kunnen doen, is dat een behoorlijk kostenplaatje.

Wat zijn de consequenties op de lange termijn?

Voor de lange termijn vind ik het nog moeilijk om voorspellingen te doen. Wij verwachten en hopen dat er snel een oplossing wordt gevonden. Nu, met deze nog relatief korte duur, worden name de versproducten geraakt. Op dit moment hebben we nog geen signalen gekregen van leden die naast de problemen bij de supermarkten specifiek ergens anders tegenaan lopen. Maar hoe langer het duurt, hoe meer andere producten ook getroffen zullen worden. Denk aan de bouwlogistiek of de agrarische sector. Bij de bouwlogistiek moeten allerlei grondstoffen de binnenstad in. Dat kan de bouw gaan raken. Er zijn ook al wat zorgen over andere ontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld de vissers die de sluizen hebben geblokkeerd. Als er in de logistieke sector één schakel wordt geraakt, dan werkt dat door in de hele keten. En internationaal stonden die ketens al onder hoogspanning sinds corona. Ik verwacht niet dat het zover gaat komen, maar op het moment dat dit echt weken of maanden gaat duren, zal dat een negatief effect hebben op het vestigingsklimaat in Nederland. We staan bekend als een logistiek land waar alles goed is geregeld. Als het vaker gebeurt dat er allerlei obstructies en blokkades zijn, gaan sommige bedrijven erover nadenken om goederen op een andere manier te vervoeren. Er zou bijvoorbeeld verplaatsing kunnen ontstaan naar andere havens. Bij het vervoeren van goederen voor een supermarktketen gebeurt dat niet, want je moet in de steden zijn, maar voor andere typen goederenstromen zou dat wellicht kunnen.

Wat vinden jullie van de acties van de boeren an sich?

Het demonstratierecht is er en daar staan wij helemaal achter, maar dat mag niet leiden tot acties waarbij de wet wordt overtreden. Nu zie je dat het vrije vervoer van goederen wordt belemmerd. Daar staan we totaal niet achter en we roepen de autoriteiten op om hierop in te grijpen. We hopen dat er nog wel wat toenadering gaat komen tussen de boeren en de politiek met mogelijk de benoeming van een bemiddelaar. Maar het mag in onze ogen gewoon niet zo zijn dat door deze oneigenlijke acties de hele logistieke keten en ook de consument wordt geraakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement