Daimler hoopte via gerechtelijke weg ‘nee’ te kunnen zeggen tegen de autoriteiten van Northeim, een regio in het midden van Duitsland, die via een regionale rechtbank in Hannover een verzoek om schadevergoeding hadden ingediend omdat ze in 2006 en 2007, gedurende de periode van het vrachtwagenkartel, een tweetal vuilniswagens van Daimler hadden aangeschaft. Daimler voerde in Brussel aan, dat de Europese Commissie in 2015 zwart op wit had bevestigd dat onder de term ‘trucks’ geen tweedehands vrachtwagens worden verstaan en ook geen gespecialiseerde trucks zoals vuilniswagens, brandweerwagens en militaire trucks.

Maar het Hof van Justitie stelt nu, dat een dergelijke specificatie ontbreekt in de uiteindelijke gerechtelijke uitspraak uit 2016. En dus, zo oordeelde het Hof maandag, ‘moet de uitspraak geïnterpreteerd worden met de betekenis dat gespecialiseerde trucks, inclusief vuilniswagens, vallen binnen de reikwijdte van producten die worden gedekt door het kartel zoals vastgesteld in die uitspraak’.

Tijdens de door Daimler aangespannen zaak deden ook andere truckfabrikanten die destijds vanwege deelname aan het kartel tot hoge boetes (alles tezamen bijna 3 miljard euro) waren veroordeeld, Iveco en Traton (MAN, Scania), hun zegje. Het is volgens Brussel nu aan Hannover om een oordeel te vellen over de door Northeim ingediende schadevergoeding voor de twee vuilniswagens. Ook claimzaken van gedupeerde kopers van reguliere vrachtwagens zijn overigens nog in volle gang.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement