Daimler claimt een actieradius van 500 kilometer voor de eActros Long Haul. Het testen van de vrachtwagen valt samen met het HoLA-project, waar de snellaadpalen van MCS worden getest. Op het traject tussen Berlijn en Noordrijn-Westfalen waar de eActros Long Haul gaat rijden, worden op vier plekken langs de A2 snellaadstations opgetuigd. In de verplichte pauze van drie kwartier die truckers tussen trips moeten inlassen, zou de batterij daar grotendeels kunnen opladen.

De elektrische truck van Daimler zal getest worden door Amazon en Rhenus. Logistiek dienstverlener Rhenus zal de e-truck op verschillende bedrijfsterreinen inzetten om zoveel mogelijk ervaring op te kunnen doen. Het voertuig wordt onder meer getest bij het vervoer van zeecontainers en met een dekzeiloplegger op functionaliteit en geschiktheid voor dagelijks gebruik.

Serieproductie

De nieuwe eActros Long Haul werd officieel gepresenteerd op de IAA Transportation in Hannover. Daar werd bekendgemaakt dat de truck drie LFP-accupakketten heeft van bij elkaar 600 kWh. De accu’s kunnen bij de MCS-laadstations in minder dan een half uur van 20 tot 80 procent worden geladen.

De twee elektromotoren van de eActros Long Haul leveren een continuvermogen van 400 kW. Het piekvermogen is meer dan 600 kW, oftewel bijna 820 pk. De eActros Long Haul is de eerste elektrische langeafstandstruck die Daimler in serie wil produceren. De fabrikant hoopt dat de vrachtwagen al in 2024 massaal van de band kan rollen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement