Dat meldt de organisatie aan Omroep Zeeland. De Tweede Kamer besloot vorige week dat personenauto’s vanaf 2025 niet langer tol hoeven te betalen om door te tunnel te mogen. Vrachtwagens blijven wel betalen. Veel transportbedrijven zijn teleurgesteld, omdat dit volgens hen van grote invloed kan zijn op de lokale economie.

Het provinciaal bestuur is echter bang voor een aanzuigende werking van buiten Zeeland bij een geheel tolvrije tunnel voor vrachtverkeer. De Zeeuwse wegen zouden daar niet op voorbereid zijn.

De tunnel, die Zeeuws-Vlaanderen met de rest van Zeeland verbindt, kan volgens VNO-NCW wel vrij worden opengesteld voor Zeeuwse vrachtwagens. Zo kan de onderlinge concurrentie in Zeeland verbeteren, zonder extra vrachtverkeer van buiten de provincie aan te trekken.

Enige wegverbinding

Het bestuur van de Westerscheldetunnel kan zich vinden in het plan, maar het is uiteindelijk de regering die een beslissing moet nemen. Sinds het openen van de tunnel in 2003 is er veel ophef geweest over het heffen van tol. De Westerscheldetunnel is de enige wegverbinding tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Zeeland en door de tolheffing voelen veel bedrijven en inwoners zich buitengesloten.

De Westerscheldetunnel is samen met de Kiltunnel de enige Nederlandse tunnel waar je tol moet betalen. Vrachtwagens tot 12 meter betalen 18,20 euro, langere voertuigen leggen zelfs 25 euro per oversteek neer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement