Volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) kan de gordel van de Nikola Tre BEV losraken tijdens rit. Het defect werd in juli ontdekt door een medewerker van Nikola, die zag dat bij een truck de gordel aan de passagierskant was losgeraakt.

Het probleem zou bij Iveco liggen, die de cabines in Italië in elkaar zet. Na onderzoek besloot Nikola alle Amerikaanse vrachtwagens terug te roepen en de gordelbevestiging gratis te vervangen. De dealers worden vanaf 1 oktober op de hoogte gesteld. Er waren overigens nog geen klachten binnengekomen over het euvel.

Eerste oplevering

Nikola is nog maar net begonnen met de oplevering van de eerste elektrische trucks. Uit de kwartaalcijfers van het tweede kwartaal van 2022 bleek dat Nikola voor het eerst daadwerkelijk vrachtwagens had verkocht, het ging toen om 48 stuks. Het bedrijf boekte daar 18,1 miljoen dollar omzet mee.

In Europa bouwt Nikola ook vrachtwagens in samenwerking met Iveco. De bedrijven hebben een fabriek in gebruik in het Duitse Ulm. Onlangs is Nikola begonnen met het testen van de Europese versie van de Tre BEV op de weg, in de Hamburgse haven. De serieproductie zal in Europa pas in juni 2023 beginnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement