Van Niersen heeft een behoorlijke staat van dienst in de energiewereld. Ze zat onder meer in de raad van toezicht van de groene energieleverancier GreenChoice, was jarenlang ceo van laadpalenspecialist Allego en werkte ook bij netbeheerder Alliander. Nu is het bij Milence haar taak om binnen vijf jaar minimaal 1700 laadpunten in Europa te creëren en daarmee de opkomst van de e-truck in het langeafstandsvervoer te versnellen.

1700 stuks, is dat voldoende om zonder zorgen door heel Europa elektrisch te kunnen trucken?

Nee, waarschijnlijk niet. We zijn gelukkig niet de enige partij die hiermee bezig is. Onze 1700 laadpunten gaan ongeveer een kwart uitmaken van het totale aantal punten dat straks beschikbaar is. Daarbij gaan we ervan uit dat een e-truck tussen de 350 en 400 kilometer kan rijden. Als we onze locaties strategisch plaatsen, is er al een behoorlijk dekkend netwerk in Europa. En met de laadpunten van andere partijen erbij heb je over vijf jaar in Europa een echt dekkend netwerk. Wij kijken daarbij alleen naar de publiek toegankelijke laadpunten, bijvoorbeeld langs de transportroutes. Dat hoeft niet per se direct aan de snelweg te zijn, maar moet wel binnen een bepaalde afstand van die snelweg zijn.

Een beetje te vergelijken met Fastned, maar dan voor trucks?

We doen meer dan Fastned, dus niet alleen de laadinfrastructuur. Het is weliswaar heel belangrijk dat trucks altijd op een betrouwbare manier kunnen laden en dat de chauffeurs ook weten waar ze terecht kunnen, maar wij voegen daar een plek aan toe met voorzieningen, zodat chauffeurs er op een goede manier hun rusttijd kunnen doorbrengen. Dat is ook belangrijk om de werkomstandigheden van chauffeurs aantrekkelijker te maken.

Je gaat dus de laadplekken voorzien van faciliteiten, zoals beveiliging, sanitaire voorzieningen, eten en drinken. Wie gaat dat exploiteren?

Dat doen we niet zelf. We zijn wel eindverantwoordelijk voor de kwaliteit en beschikbaarheid, want we doen het onder onze eigen merknaam, maar we laten de uitvoering over aan partijen die erin zijn gespecialiseerd. Dat proces loopt qua selectie nog. Zo zijn er partijen die bijvoorbeeld nu al sanitair leveren langs de snelweg of vending machines leveren en wegrestaurants bevoorraden. Wij regelen het totaalconcept, dus bijvoorbeeld ook een ontmoetingsruimte.

Er klinkt weleens kritiek in de transport­ sector, dat de vrachtautofabrikanten veel beloven als het om het laadnetwerk gaat, maar dat ze in werkelijkheid nog een tijdje dieseltrucks willen blijven verkopen. En dat ze de aanleg van het laadnetwerk in eigen hand willen nemen om de boel te kunnen traineren. Wat zeg je daarop?

Dat vind ik wel heel cynisch. De truckfabrikanten steken veel geld en moeite in deze joint venture om zo snel mogelijk de trucks naar zero-emissie te krijgen. We hebben het over een kleine drie miljoen trucks in Europa, die vervang je niet in een paar jaar tijd. Wij willen die versnelling in gang zetten zodat e-trucks door heel Europa kunnen rijden zonder dat ze daarbij hun routes of manier van werken te veel moeten aanpassen. Er is geen sprake van vertraging. Wij openen binnen een paar maanden het eerste station. We hebben haast en gaan echt niet zitten afwachten.

Wat is het verdienmodel van Milence?

Uiteindelijk is dat energie en voorzieningen verkopen, net als tankstations dat nu doen. Het gaat echter om meer dan alleen kilowatturen verkopen. We bieden ook oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen als ‘Hoe ga je om met de flexibiliteit van de netten?’ en ‘Wanneer koop je wat waar in?’. De dynamieken in het energiesysteem kunnen ook weer inkomsten opleveren.

Dynamische uurtarieven kunnen door de dag heen behoorlijk variëren inderdaad. Ga je dan met energieopslag werken?

Jazeker. Daardoor kunnen we balanceren op prijs en hebben we geen last van de problemen op de energienetten. We werken samen met producenten van zonne- en windenergie. Dat is niet altijd beschikbaar, dus moet je goed balanceren. Als wij voor die balans kunnen zorgen, helpen we daar ook de netbeheerders mee. En wij kunnen onze pricing daar op instellen. Daarom gaan we werken met batterij-opslag per locatie. Het is nogal een verschil of er vier of dertig trucks tegelijk moeten kunnen opladen. Daar passen we de architectuur en layout op aan.

We werken met batterij-opslag per locatie om het stroomnet te ontlasten.

Heb je al specifieke locaties in Nederland op het oog?

Zeker, maar die ga ik nog niet vertellen. Bij sommige zijn we verder dan andere in het traject van locatie-acquisitie. Een locatie opstarten is meer dan alleen een laadpunt plaatsen. Er moeten veel stappen genomen worden, afspraken worden gemaakt en vergunningen verkregen. Daar werken we hard aan met het team van 32 mensen.

Wat is nu de grootste uitdaging voor Milence?

Het bemachtigen van de juiste locaties is onze eerste prioriteit en daarna het beschikbaar hebben van voldoende energie en de juiste architectuur erbij. Alles moet tegelijk, dat is een geweldige uitdaging. Andere partijen als Fastned en Ionity doen dat ook, maar zij richten zich alleen op de personenauto’s. Wij hebben veel meer vierkante meters, veiligheid, voorzieningen en stroom nodig. Transport is verantwoordelijk voor 28% van de totale CO2-uitstoot van de vervoerssector, dus we maken echt impact.

Stem je dat dan ook af met partijen als Fastned of gaat iedereen zijn eigen gang?

Er is nu nog geen structureel overleg tussen de auto- en de truckkant. Dat komt nog wel, maar we zijn er pas sinds deze zomer. Ik weet dat zij ook naar het bedienen van trucks kijken. De auto-kant werkt vooral met CCS-stekkers. Vrachtwagens hebben meer stroom nodig. Wij gaan dus al heel snel de MCS-lader op de markt brengen. We verwachten de eerste trucks die daarmee zijn uitgerust in 2024; je zal zien dat de automarkt dan een andere kant op gaat dan de vrachtwagenmarkt. Vrachtwagens kunnen bij nood best wel gebruikmaken van de CCS-stations, maar voor de dagelijkse operatie wil je opladen via MCS. Een long-haul truck kan vier uur rijden en moet dan 45 minuten stoppen, daarvoor is MCS nodig. Al blijven we nog wel tien jaar de CCS-stekkers bieden voor trucks die het komende jaar op de markt komen of al rondrijden.

Is zo’n MCS­-lader niet een beetje overkill bij overnight­charging?

Je kunt MCS naar beneden schalen, afhankelijk van de vraag gedurende de nacht. Het is makkelijker om alles via één stekker te doen dan op lange termijn ook nog met CCS te blijven werken.

Je hebt 500 miljoen aan financiering. Wat kun je daarvoor realiseren?

Het is veel geld, maar niet genoeg om een dekkend Europees netwerk te bouwen. We doen niet alles alleen en zoeken bijvoorbeeld ook naar partners die al een truckparking hebben. Dan kunnen we meer laadpunten realiseren dan wanneer we alles helemaal zelf zouden willen doen. Als locaties eenmaal draaien en cashflow genereren, ontstaan er ook weer financieringsmogelijkheden om nog meer te doen.

Kijk je ook nog naar waterstof?

Nee, we kijken alleen naar batterij-elektrische vrachtwagens.

Milence

Milence, opgericht in juli 2022 als joint ven- ture tussen Daimler Truck, Traton Group en de Volvo Groep, zet zich in om de toekomst van het wegtransport fossielvrij te maken. Doelstelling is om in 2027 ten minste 1700 openbare, hoogvermogen laadpunten in Europa te hebben gebouwd en te exploiteren. Met 500 miljoen euro aan initiële financiering levert Milence duurzame energie voor alle batterij-elektrische zware vrachtwagens en bussen, ongeacht het merk. De naam Milence is ontstaan uit een samenvoeging van de woorden miles, distance en silence. De drie fabrikanten hebben alle drie een even groot belang.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement