Viapass, de organisatie die namens de Belgische overheden de kilometerheffing beheert, wijt deze terugval aan de oorlog in Oekraïne. De afname deed zich vooral voor tijdens de tweede helft van het jaar.

De bruto ontvangsten uit de kilometerheffing in België zijn sinds de start in 2016 elk jaar gestegen. Maar in 2022 werden er slechts 5,44 miljoen tolkilometers gereden, tegenover 5,52 miljoen in 2021 (-1,5%). In het tweede semester bedroeg de terugval zelfs 2,6%.

De verdeling van het aantal trucks op de Belgische wegen veranderde lichtjes. In 2022 daalde het totaal van buitenlandse trucks, onder meer als gevolg van de boycotmaatregelen tegen Rusland. Het aantal Russische vrachtwagens daalde van 24.106 in 2021 naar 6.122 voor het volledige jaar 2022. Anderzijds daalde het vrachtverkeer door Oekraïense trucks slechts licht, van 23.564 vrachtwagens in 2021 naar 22.300 vorig jaar.

Belgische trucks

In totaal reden er in 2022 40,5 miljoen vrachtwagens in België, iets minder dan de 40,8 miljoen die er in 2021 reden. De verhouding Belgen versus niet-Belgische vrachtwagens bleef over beide jaren gelijk: 52,4 % Belgische en 47,6% buitenlandse vrachtwagens. Dat Belgische vrachtwagens meer in eigen land blijven rijden verklaart dat de verhouding gelijk bleef.

De vergroening van de vloot zit al een tijdje aan haar plafond, zeggen de cijfers. De tolheffing van Euro6- en Euro5-vrachtwagens samen bedroeg in 2022 96,6% van het totaal. In 2021 was dat 95,8 %. Vervoerders blijven kiezen voor de zwaarste gewichtsklassen van vrachtwagens. De categorie van meer dan 32 ton steeg met 0,1% naar 91,5%. De categorie van 12 tot 32 ton bleef ongewijzigd op 6,7% van het totaal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement