Omdat laadpunten in Europa nog dun gezaaid zijn, kan het voor bestuurders een hele puzzel zijn om op tijd bij een laadpaal aan te komen. Versoepeling van de regelgeving kan dat probleem verkleinen, denken de Zweden
Oponthoud
De huidige regelgeving bemoeilijkt ook het opladen van e-trucks bij laadstations. Vrachtwagenchauffeurs mogen zich nu tijdens hun rust niet met de vrachtwagen bemoeien, zodat ze hun truck ook niet kunnen wegrijden bij een laadpaal als de accu vol is. Er zou daardoor oponthoud kunnen ontstaan bij laadpunten.
Transportföretagen en Mobility Sweden richten zich in de oproep tot de Europese Commissie, die verantwoordelijk is voor de regelgeving omtrent rij- en rusttijden. ‘Het voorstel is nieuw en we hebben het vorige week naar IRU gestuurd. Andere landen hebben het nog niet gezien en hebben er daarom ook geen commentaar op gegeven’, zegt Maria Lindh, beleidsadviseur EU-recht en vervoer bij Transportföretagen. ‘Ons doel is dat de lobbyorganisatie waar wij bij horen, de IRU, ons voorstel uiteindelijk zal doorsturen naar de Europese Commissie.’
Momenteel geldt in Europa een maximale rijtijd van 4 uur en 30 minuten, waarna chauffeurs minimaal 45 minuten moeten pauzeren. De rusttijd kan binnen het tijdsbestek ook worden opgesplitst, zolang de tweede pauze maar minimaal een half uur is.
Potentieel probleem
Er zijn in Zweden 229 elektrische vrachtwagens, vergelijkbaar met het aantal Nederlandse e-trucks. In Nederland is nog geen aandacht voor dit potentiële probleem. ‘Wat we zien is dat veel elektrische vrachtwagens in Nederland voor distributie over korte afstand worden ingezet. Dit probleem lijkt vooral iets voor de lange afstand’, zegt Carina Pelt van TLN.
‘Er moet nog veel gebeuren op het gebied van elektrificatie, laadinfrastructuur is nu nog maar beperkt aanwezig. Toch is het voor de toekomst zeker wel iets om rekening mee te houden.’ Inspectiedienst ILT laat weten dat zij nog geen overtreding van de rij- en rusttijden zijn tegengekomen door chauffeurs die geen beschikbaar laadpunt konden vinden.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?