Dagelijks rijden vijf trucks vol met sinaasappelsap meermaals de veertig kilometer tussen de Rotterdamse haven, waar het sap vanuit Brazilië aankomt, en de fabriek waar het wordt verwerkt. De blender, zo is die fabriek genaamd.

Volgens directeur Andy Joynson van drankjesmaker Innocent is de keuze om dit specifieke ritje met e-trucks te doen een logische. ‘Het is goedkoper dan andere manieren van transport.’ Innocent wil staan voor verse (fruit) drankjes, gezondheid en duurzaamheid. Het drankjesmerk focust in de communicatie nadrukkelijk op deze eigenschappen. Op de etiketten is bijvoorbeeld een inspirerend bedoelde boodschap te lezen, of wordt de consument gemotiveerd om meer te bewegen. Ook vind je erop info over hoe de fruittelers worden behandeld en wordt erop gewezen dat de flesjes zijn gemaakt van ten minste 50% gerecycled plastic.

Joynson legt uit dat overgang naar zero-emissie transport een belangrijk argument was om de productie en distributie te centraliseren bij de blender. In de fabriek kan jaarlijks tot 300 miljoen liter sap worden gemengd en gebotteld. Alle sap en pulp voor de Europese markt wordt eerst naar Rotterdam gebracht: zo’n beetje de helft van het sap komt uit Europa, de andere helft uit andere delen van de wereld. Vanuit Rotterdam worden de drankjes vervoerd naar onder meer Ierland en het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en andere Europese landen.

Breytner

Om het transport klimaatvriendelijker te maken, zocht Innocent samenwerking met de Rotterdamse zero-emissiespecialist Breytner. Joynson: ‘We streven naar een CO2-neutrale productie, maar reden wel dagelijks met dieseltrucks heen en weer tussen de blender en de haven. Dat wilden we anders aanpakken.’

Breytner startte samen met HN Post & Zonen een joint venture om het transport met e-trucks te realiseren. Het vervoer vindt plaats met omgebouwde 50 tons e-trucks, DAF CF’s van Emoss uit Oosterhout. De lichtgewicht tankertrailers zijn gebouwd door het Franse Magyar, de snelladers op locatie zijn geleverd door Eco-tap. ‘Met onze logistieke partners hebben we gezocht naar een optimale mix tussen batterijpakket, snelladen tijdens het lossen van de sinaasappelsap en nuttig laadvermogen,’ zegt Joynson.

Bijladen

Met een volle batterij kan een truck 140 kilometer rijden. Joynson legt uit dat om het maximale eruit te halen – dagelijks drie tot vier keer heen en weer – er gedurende de dag moet worden bijgeladen. ‘Het sinaasappelsap komt aan in de blender en terwijl het van de e-trucks in de tanks wordt geladen, worden de batterijen van de trucks met snelladers bijgeladen.’ Innocent heeft tot dusverre geen problemen rondom netcongestie ervaren. ‘Maar het is wel iets wat ons bezighoudt’, zegt de directeur. ‘Als we verder willen opschalen met batterij-elektrisch transport zal er meer netcapaciteit nodig zijn.’

Innocent sloot een langdurig contract met de vervoerder. Joynson: ‘Dit vraagt meer commitment van elkaar.’

Innocent vindt duurzaam ondernemen belangrijk, maar volgens Joynson was de inzet van zero-emissietrucks ook qua kosten een makkelijk rekensommetje. ‘Het is goedkoper dan dieseltrucks. De totale gebruikskosten van een batterij-elektrische truck zijn lager per afgeleverde ton sap dan wanneer we het zouden verplaatsen met dieseltrucks. Ja, de initiële investering is hoog, maar de distributiekosten zijn vervolgens laag vanwege de efficiënte inzet van de trucks en het energiegebruik. De kosten van elektriciteit tegenover diesel zijn ook voordeliger, zeker op dit moment.’

Baartmans verwacht dat de vraag naar e-trucks gaat toenemen wanneer emissienormen vanuit de politiek verder worden aangescherpt en kosten voor traditioneler transport stijgen.

Innocent heeft een langdurig contract gesloten met zijn vervoerders. ‘Normaal gezien maak je afspraken voor twee tot drie jaar, maar een dergelijke specifieke oplossing vraagt meer commitment van elkaar dan gebruikelijk is. Je moet vertrouwen hebben in je relatie met elkaar, zeker omdat de initiële investering in de trucks groot is.’

Marie-José Baartmans is oprichtster en directrice van Breytner. Zij legt uit dat niet veel verladers kiezen voor uitstootvrij transport, vanwege de hogere initiële kosten. ‘De investering is groot, de actieradius niet altijd toereikend. Dat leidt ertoe dat zero-emissie transport nu nog kleinschalig is’, legt Baartmans uit. De directrice verwacht dat de vraag naar e-trucks gaat toenemen wanneer emissienormen vanuit de politiek verder worden aangescherpt en kosten voor traditioneler transport stijgen.

Andy Joynson is director Europe Operations bij Innocent Drinks. De fabriek in Rotterdam speelt een belangrijke rol bij bij het bereiken van het doel om in 2030 klimaatneutraal te zijn. ‘Door de haven van Rotterdam als ons thuis te kiezen, halen we miljoenen kilometers van de weg af, wat betekent we onze ecologische voetafdruk drastisch verminderen.’

Innocent heeft gekozen voor vijf trucks. Vanwege gedeelde ambities en om gebruik te kunnen maken van elkaars sterke kant, startte Breytner een joint venture met HN Post & Zonen. Wanneer een truck onverhoopt uitvalt of er moet worden opgeschaald in drukke tijden (zoals rondom feestdagen of zomerse dagen), dan kunnen extra wagens uit de vloot van Post worden ingezet. Dat zijn overigens diesels.

Baartmans: ‘Verladers kiezen mondjesmaat voor verduurzaming van het transport.’

Baartmans nuanceert Joynsons stelling dat het elektrische transport goedkoper is. ‘In de business case van Innocent is het goedkoper. In de afweging hangt er uiteindelijk veel op die business case. Het maakt daarnaast ook uit welke waarde een verlader zelf aan zero-emissie transport geeft. In Nederland mag je bovendien met 50 ton trucks rijden, in Duitsland bijvoorbeeld niet. Dat maakt het voor Innocent ook weer voordeliger om met specifiek deze trucks te rijden op deze specifieke route.’

Baartmans ziet dat verladers mondjesmaat kiezen voor verduurzaming van het transport. Er wordt veel gekozen voor tenders voor enkele ritten. Een dedicated systeem optuigen voor dagelijks een aantal ritten met zero-emissietrucks is nog bijzonder.

Hogere segment

Voor Innocent is duurzaamheid een wezenlijk onderdeel van het merk, legt Baartmans uit. ‘Er zijn maar weinig partijen zoals zij. De drankjes bevinden zich in het hogere segment, waarin consumenten bewust kiezen voor duurzaamheid. Dat maakt dat het haalbaar voor ze is om in 2025 CO2-neutraal te zijn.’

Dat niet meer verladers kiezen voor zero-emissie, is volgens Joynson vooral een kwestie van nieuwigheid. ‘We staan nog aan het begin van deze ontwikkeling. Het is zeker waar dat er aan de productiezijde van de trucks nog veel te winnen is. Wij rijden 40 kilometer heen en weer, dus de wensen voor de actieradius zijn niet te hoog. Je ziet echter dat die actieradius al toeneemt, ik verwacht nog veel van batterij-elektrisch transport op termijn.’

Joynson wil graag opschalen met duurzaam transport, want zeker nog niet alle ingrediënten en eindproducten worden al per e-truck of met schone schepen vervoerd. De distributie naar andere landen gaat voorlopig vooral per dieseltruck.

‘Onze volgende stap is absoluut de elektrificatie van het transport naar onze afzetmarkten’, zegt Joynson. ‘Eerst kijken we naar de routes met de minste kilometers vanaf de blender, vanwege die actieradius van de trucks. We kijken bijvoorbeeld naar distributie via magazijnen aan de rand van Nederland. Die zouden dan binnen bereik van de trucks zijn zodat daar kan worden geladen.’ Baartmans beaamt dat er nog genoeg op te schalen valt voor de sapjesmaker. ‘We kijken naar het elektrificeren van ritjes naar het koelhuis in Vlissingen, van het rijden van verpakkingsmateriaal vanuit Rotterdam Heijplaat en van ritjes naar de ferry richting Engeland.’

Hoe staat het met de inzet van andere modaliteiten? Joynson vertelt dat Innocent heeft gekeken naar het spoor en ook naar de binnenvaart. ‘Er komt een spoorverbinding aan met Scandinavië die voor ons interessant is. Vervoer over water is ook niet ondenkbaar, maar met versproducten zoals onze drankjes is snelheid echt belangrijk. We willen in een tijdspanne van 24 uur de producten verplaatsen. Transport naar Duitsland per schip duurt dus te lang.’

Om meer van het transport te verduurzamen kijkt Joynson vooral naar batterij-elektrisch vervoer. ‘Ik geloof niet in waterstof als brandstof voor de transportsector, het komt beter tot zijn recht in de verduurzaming van de industrie. Waarom zouden we ook nog de infrastructuur voor waterstof gaan opzetten?’ De directeur ziet meer in het uitbouwen van de snellaadinfrastructuur. ‘Zolang we onderweg snel kunnen bijladen, kunnen we overal heen met de e-truck. Ik ben een fundamenteel voorstander van de inzet van e-trucks voor de transportsector.’

Marie-José Baartmans is oprichtster en directrice van Breytner, een van de eerste zero-emission transportbedrijven in Nederland. Het waren haar kinderen die Baartmans in 2014 inspireerden om met haar broer het Rotterdamse transportbedrijf Breytner op te richten. ‘In Nederland zijn jaarlijks duizenden mensen slachtoffer van slechte luchtkwaliteit. Als je dat eenmaal weet en je hebt jonge kinderen, dan ga je niet meer op diesel rijden.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement