Nikola slaagde er vorig jaar wel voor het eerst in omzet te boeken. Onder andere de verkoop van de eerste Nikola Tre BEV, een elektrische vrachtwagen met batterij, leverde de fabrikant 50 miljoen dollar op. Het aantal verkochte e-trucks voldoet bij lange na niet aan de verwachtingen die het bedrijf aan het begin van 2022 uitsprak. Er zouden 300 tot 500 BEV’s opgeleverd worden, maar de productie bleef steken op een totaal van 258 vrachtwagens. Daarvan gingen er slechts 131 naar de dealer.
Voor 2023 heeft Nikola de verwachtingen dan ook bijgesteld. Het concern wil in totaal 250 tot 350 Tre BEV’s leveren aan dealers. Daar komen nog 125 tot 150 elektrische trucks met brandstofcel bij, de Tre FCEV, in het vierde kwartaal van dit jaar.
Europese Nikola’s
In Europa bouwt Nikola vrachtwagens in een joint-venture met Iveco. Volgens Nikola zullen de eerste BEV-trucks uit serieproductie daarvan eind dit jaar aan klanten worden geleverd.
De Nikola Tre met waterstofcel laat in Europa op zich wachten tot het vierde kwartaal van 2023. De Europese tak van Nikola ontving al een bestelling van 100 Tre FCEV’s van GP Joule op 23 januari en 20 van Richter Group op 22 februari.
In januari maakte Nikola bekend dat het bedrijf ook zelf aan de slag wil met de distributie van waterstof. De vrachtwagenbouwer lanceert de dienst onder de naam Hyla in Californië, in 2026 wil het bedrijf 60 waterstofstations gereed hebben.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?