De proef op dit traject loopt al sinds de zomer van 2020, maar sinds begin februari zit een chauffeur van een onderaannemer van DSV achter het stuur van de trolleytruck. Het testproject maakt gebruik van technologie van Siemens. Met de pantograaf op het dak kunnen hybride vrachtwagens volledig elektrisch rijden. Wanneer zij van de snelweg af gaan, schakelen ze over op de verbrandingsmotor.
DSV werkt bij het project samen met de Technische Universiteit van Darmstadt. Via een databox in de vrachtwagen kunnen onderzoekers van de universiteit gegevens bekijken van meer dan 150 verschillende meetpunten, waaronder de laadstatus van de batterij en het brandstofverbruik. Deze kennis wordt aangevuld met wekelijkse interviews met de chauffeur.
Duitsland kondigde in november 2020 een verdere investering van 12 miljoen euro aan om het traject met zeven kilometer uit te breiden. De aanleg van de bovenleiding op dit stuk stond gepland voor eind 2022, maar is nog niet afgerond.
Dure leidingen
Naast het testtraject in Frankfurt, dat DSV aan het testen is, omvat het project ook trajecten in Stuttgart en Lübeck. Duitsland is niet het enige land dat de vrachtwagen met bovenleiding onderzoekt.
In het VK loopt sinds augustus 2021 een proef met de trolleyvrachtwagen en in Nederland presenteerde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vorig jaar een rapport waarin de mogelijkheden van de trolleytruck werden uitgelicht.
Het grootste kritiekpunt op de vrachtwagen met pantograaf zijn de hoge investeringskosten vooraf. De aanleg van bovenleidingen kost minimaal 2,5 miljoen euro per kilometer. Uit het Nederlandse rapport blijkt dat de trolleytruck daarom alleen rendabel kan zijn als veel vervoerders er gebruik van maken.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?