Het plan is om dagelijks twintig trailers te vervoeren met een vloot koolstofarme trekkers, die bestaat uit een mix van door biogas, elektrisch en groene waterstof aangedreven voertuigen. De trailers worden onderweg gewisseld en doorgestuurd via vijf testlocaties op bestaande vestigingen van logistiek dienstverlener Ceva.
Die heeft daartoe samen met de Franse stroomproducent Engie en snelwegbeheerder Sanef de European Clean Transport Network Alliance (ECTN Alliance) opgezet. Die heeft ten doel om de CO2-uitstoot van vrachtvervoer over de weg fors te reduceren.
Langeafstandsvervoer
De tweejarige proef is vooral gericht op het vergaren van kennis en zal naar verwachting ‘een rijke database opleveren voor inzicht in het koolstofvrij maken van vrachtvervoer over de weg in Europa’. De initiatiefnemers noemen geen doelstelling voor te bereiken reductie van CO2-uitstoot.
Daarnaast is het concept gericht op het verbeteren van de werkomstandigheden van chauffeurs in het langeafstandsvervoer, zegt Ceva. Door het traject in delen op te knippen, blijven chauffeurs dichter bij huis en hoeven ze niet meer onderweg te overnachten. ‘De oplossing van ECTN maakt de vrachtvervoer over de weg aantrekkelijker en verlicht uiteindelijk de Europese chauffeurscrisis helpen’, stellen de initiatiefnemers.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?