Volgens Sennder profiteerden spotvervoerders in de eerste helft van 2022 van recordtarieven. Veel carriers lieten het contractvervoer links liggen om zich te richten op de veel lucratievere spotmarkt. Door de krapte in het contractvervoer zagen veel verladers zich vervolgens genoodzaakt om ook lading aan te bieden op de spotmarkt, waardoor een opwaartse spiraal ontstond.
Het aanbod op de spotmarkt lag in mei 2022 nog 7% hoger dan aan het begin van dat jaar. De druk verdween echter in de tweede jaarhelft uit de spotmarkt. In november lagen de spot- en contracttarieven weer op hetzelfde niveau en dat is volgens Sennder ook nu nog het geval.
Coo Thomas Christenson van Sennder: ‘Carriers werken met dunne marges. Er zijn dus grenzen aan hoe ver de spottarieven nog kunnen dalen.’ Volgens Christenson zijn er zelfs weer snelle prijsstijgingen te verwachten als de Europese economie in de tweede jaarhelft weer de wind in de zeilen krijgt. ‘Dan lopen we opnieuw tegen beperkingen aan door het chauffeurstekort en hoge olieprijzen.’
Duurzaam vervoer
Uit het marktrapport van Sennder blijkt verder dat de vraag naar duurzaam wegvervoer vorig jaar sterk toenam. Het aandeel groen transport lag in 2022 vijf keer hoger dan een jaar eerder. Het ging daarbij om transport met elektrische vrachtwagens, multimodaal vervoer en vervoer met hernieuwbare brandstoffen.
Sennder baseert zich voor zijn analyse op gegevens van het eigen vrachtplatform. Daar zijn volgens het bedrijf 40.000 vrachtwagens bij aangesloten, goed voor ‘miljoenen ladingen’ door heel Europa.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?