De prijsspurt is het gevolg van de toevoeging van een CO2-belasting van 200 euro per ton CO2, die onderdeel is van een deze week gepresenteerd klimaatpakket van de Duitse regeringscoalitie.
Volgens Duitse media komt die taks in de praktijk neer op een extra Maut van 20 cent per kilometer voor een 40 tons Euro-6-truck, bovenop het huidige tarief van 19 cent per kilometer.
De Duitse regering wil dat het goederenvervoer per spoor tegen 2030 een marktaandeel van 25% bereikt. Daarvoor zijn echter tientallen miljarden aan investeringen nodig om het spoor te moderniseren en te versterken. Een deel hiervan moet volgens Berlijn worden opgehoest door de inkomsten uit de CO2-toeslag op de Maut. Door de verdubbeling vloeit er ongeveer 8 miljard euro per jaar extra naar de Duitse schatkist.
De Duitse branchevereniging BGL reageert furieus op de Mautverdubbeling. BGL-voorman Dirk Engelhardt noemt het plan ‘politieke zelfmoord’. Er zijn op de markt onvoldoende alternatieven voor dieseltrucks en zonder laadinfrastructuur is er geen sprake van klimaatwinst. ‘Dit is een lastenverzwaring en de coalitie is daar niet eerlijk over.’
Doe-een-wens-politiek
Engelhardt vraagt zich in een reactie af of de regering in Berlijn wel snapt wie Duitsland in beweging houden. ‘Ze moeten eens proberen hun rabarberspritz per trein thuis te laten bezorgen. Dit is doe-een-wens-politiek uit de groene ivoren toren en heeft niets meer met de werkelijkheid te maken.’
Overigens worden emissievrije vrachtwagens tot eind 2025 vrijgesteld van de heffing, na deze datum betalen ze 25% van het reguliere tarief.
De Mautverhoging komt bovenop de stijging van de tarieven aan het begin van dit jaar. Hoewel het daarbij nog ‘slechts’ ging om een ophoging met enkele procenten, liepen de gemoederen onder transportorganisaties ook toen al hoog op. Door de extreme stijging van de brandstofkosten en de hogere loonkosten hebben transportondernemers het al zwaar genoeg, betoogden zij toen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?