Maandag staan er verdere onderhandelingen op het programma tussen de familie Mazur, eigenaar van de bedrijven, en de chauffeurs, die vertegenwoordigd worden door Edwin Atema.
Oproep IRU
Als reactie op een brief van internationale vakbonden heeft ook de wereldwijde transportorganisatie IRU zich uitgesproken over de staking. De IRU roept transporteurs op om de rechten van chauffeurs te respecteren
‘De IRU en haar leden zullen nauw blijven samenwerken met de Europese Commissie, vakbonden en handhavingsinstanties op EU- en nationaal niveau, om de handhaving te verbeteren en ervoor te zorgen dat alle beroepschauffeurs met respect en volledig in overeenstemming met de wet worden behandeld.’
Derde landen
De meeste deelnemers aan de staking komen uit Oezbekistan en Georgië. Volgens de IRU blijft het wel belangrijk om chauffeurs uit deze landen aan te trekken. ‘Europa heeft professionele bestuurders uit derde landen, buiten de EU, nodig om de steeds ernstiger wordende tekorten aan bestuurders op te vangen’, schrijft de organisatie.
De IRU heeft ook opgeroepen om kwalificaties en rijbewijzen van buiten de EU in alle lidstaten op dezelfde manier te erkennen. Dat zou volgens de organisatie het risico op uitbuiting kunnen verkleinen.
De staking in Gräfenhausen doet veel stof opwaaien, met name nadat de situatie rond Pasen escaleerde toen de eigenaar met een knokploeg ter plaatse kwam. Volgens vakbonden ligt de schuld van de erbarmelijke omstandigheden bij de klanten van het transportbedrijf, multinationals die in zee gaan met schimmige onderaannemers.