Vorig jaar 22.000 euro belastingvoordeel per e-truck

Mia-regeling

Transportbedrijven die in 2022 gebruikmaakten van de Milieu-investeringsaftrek (Mia), kregen in totaal 6,5 miljoen euro aan belastingvoordeel. Dat komt neer op een gemiddelde van 21.397 euro belastingvoordeel per elektrische of waterstofvrachtwagen.

Elektrische laadpaal met truck
Foto: Roel van der Maas / NT

Dat blijkt uit het jaarverslag Mia/Vamil van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

In 2022 vroegen transporteurs voor 307 elektrische en waterstofvrachtwagens belastingvoordeel aan. Het totale investeringsbedrag dat ze meldden was 91 miljoen euro. Een snelle rekensom leert dat de transportbedrijven gemiddeld dus rond de drie ton betaalden voor een emissievrije truck, hoewel de kosten per vrachtwagen sterk verschillen, meldt de RVO.

Bestelauto’s

Elektrische bestelauto’s waren meer in trek. Daarvoor kwamen 2.693 meldingen binnen voor bij elkaar 5.079 bestelauto’s. Het kostte de ondernemers 220 miljoen euro, waarvan ze 11,8 miljoen als fiscaal voordeel terugkregen.

De RVO kreeg drie meldingen binnen van investeringen in waterstofbestelauto’s. Het ging om de aanschaf van 13 bestelauto’s op waterstof voor een bedrag van 1,45 miljoen euro. De overheid gaf de ondernemers in totaal ruim een ton belastingvoordeel, wat neerkomt op bijna 8000 euro per voertuig.

Duurzame investering

Mia en Vamil zijn belastingregelingen voor duurzame investeringen. Ondernemers die een duurzame aankoop melden, kunnen tot 14% belastingvoordeel krijgen op de investering.

In 2022 ontvingen ondernemers dankzij de regelingen 229 miljoen euro aan belastingvoordeel, een stuk meer dan het budget van 169 miljoen. Voor 2023 is het budget verhoogd naar 217 miljoen euro.

Vorig jaar 22.000 euro belastingvoordeel per e-truck | NT

Vorig jaar 22.000 euro belastingvoordeel per e-truck

Mia-regeling

Transportbedrijven die in 2022 gebruikmaakten van de Milieu-investeringsaftrek (Mia), kregen in totaal 6,5 miljoen euro aan belastingvoordeel. Dat komt neer op een gemiddelde van 21.397 euro belastingvoordeel per elektrische of waterstofvrachtwagen.

Elektrische laadpaal met truck
Foto: Roel van der Maas / NT

Dat blijkt uit het jaarverslag Mia/Vamil van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

In 2022 vroegen transporteurs voor 307 elektrische en waterstofvrachtwagens belastingvoordeel aan. Het totale investeringsbedrag dat ze meldden was 91 miljoen euro. Een snelle rekensom leert dat de transportbedrijven gemiddeld dus rond de drie ton betaalden voor een emissievrije truck, hoewel de kosten per vrachtwagen sterk verschillen, meldt de RVO.

Bestelauto’s

Elektrische bestelauto’s waren meer in trek. Daarvoor kwamen 2.693 meldingen binnen voor bij elkaar 5.079 bestelauto’s. Het kostte de ondernemers 220 miljoen euro, waarvan ze 11,8 miljoen als fiscaal voordeel terugkregen.

De RVO kreeg drie meldingen binnen van investeringen in waterstofbestelauto’s. Het ging om de aanschaf van 13 bestelauto’s op waterstof voor een bedrag van 1,45 miljoen euro. De overheid gaf de ondernemers in totaal ruim een ton belastingvoordeel, wat neerkomt op bijna 8000 euro per voertuig.

Duurzame investering

Mia en Vamil zijn belastingregelingen voor duurzame investeringen. Ondernemers die een duurzame aankoop melden, kunnen tot 14% belastingvoordeel krijgen op de investering.

In 2022 ontvingen ondernemers dankzij de regelingen 229 miljoen euro aan belastingvoordeel, een stuk meer dan het budget van 169 miljoen. Voor 2023 is het budget verhoogd naar 217 miljoen euro.