Vorige week kwamen alle EU-transportministers bij elkaar in Luxemburg en stond de Brenner-problematiek ook op de agenda. De ‘Blockabfertigung’ leidt volgens de IRU tot files tot wel 70 kilometer lang. Het vrije Europese wegverkeer komt daardoor in de knel, stelt de organisatie.
De Oostenrijkse deelstaat Tirol kwam in 2017 met de omstreden ‘Blockabfertigung’ om de verkeersdrukte op de snelweg A12 door de Brennerpas in te perken. Daarbij worden vrachtwagens mondjesmaat toegelaten tot het traject. Volgens de Tirolers is dat nodig om de bereikbaarheid op peil te houden en de milieudruk te verminderen.
Tijdsloten
Duitsland en Italië willen dat het huidige systeem op de schop gaat. De presidenten van Tirol (Oostenrijk), Beieren (Duitsland) en de Italiaanse provincie Zuid-Tirol kwamen in april met een intentieverklaring voor een tijdslotensysteem dat de ‘Blockabfertigung’ moet vervangen.
Het lokale initiatief kan echter niet op steun van de Europese Commissie rekenen, bleek vorige week in Luxemburg. Volgens vakblad DVZ zou er ook in Duitsland op federaal niveau geen steun zijn voor het nieuwe systeem.
De Duitse transportminister Volker Wissing zei dat er meer gesprekken nodig zijn met Oostenrijk, omdat het land niet genoeg medewerking zou tonen. De IRU komt tot eenzelfde conclusie. ‘Helaas heeft Oostenrijk geen echte bereidheid getoond om de kwestie van de Brennerpas, die al jaren aansleept, op te lossen’, schrijft lobbydirecteur Raluca Marian.
Spoorvervoer
Tirol is een groot voorstander van spoorvervoer, maar volgens de IRU is de goederenstroom daar te groot voor. Vorig jaar passeerden zo’n 2,5 miljoen vrachtwagens door de Brennerpas.
‘We horen steeds dat spoorvervoer en gecombineerd vervoer de oplossing zijn’, schrijft Marian. ‘Maar zoals de tijd heeft aangetoond, kan alleen spoor de hoeveelheid goederen die door de Brennerpas gaan niet aan. Beide modaliteiten en hun combinaties zijn nodig. Rijverboden hebben geleid tot enorme verkeersopstoppingen. De files lopen op en de zomervakantie staat voor de deur.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?