Dat meldt het Duitse Vakblad DVZ. De afgelopen jaren is het Duitse Positivnetz steeds verder uitgebreid en steeds meer deelstaten laten de extra lange vrachtwagens toe. De laatste wijziging van dit net dateert echter alweer van 2020.
De Duitse brancheorganisatie DSLV verwelkomt de uitbreiding daarom als ‘het einde van een jarenlange blokkade’.Staatssecretaris van Transport Oliver Luksic spreekt van ‘een belangrijk signaal’ voor de logistiek. ‘Het besluit creëert de dringend noodzakelijke planningszekerheid voor de betrokken bedrijven’, zegt hij.
Grensoverschrijdend
Duitsland lijkt met de uitbreiding vooruit te lopen op plannen van de Europese Commissie om grensoverschrijdend verkeer met LZV’s gemakkelijker te maken. NT berichtte eerder dat Brussel later deze maand plannen zal presenteren om dat te regelen. Nu moeten landen die dat willen nog ingewikkelde convenanten sluiten, zoals Nederland en Duitsland dat in 2021 deden.
LZV’s, ook wel ecocombi’s genoemd, mogen onder de nog aan te kondigen voorstellen 25,25 meter lang zijn en 44 ton wegen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?