Dat blijkt uit cijfers van Transport Intelligence (TI). De Britse analist constateert dat de spotmarkt door lagere volumes nog altijd te maken heeft met veel vrije laadruimte. De capaciteitsindex van TI kwam daardoor in juni ruim 20% hoger uit dan een jaar geleden.
De spotprijzen daalden in januari voor het eerst sinds begin 2021 onder die van de contracttarieven, wat volgens TI een symptoom is van de afkalvende vraag naar transport. De analist wijst op de economische neergang in Europa, die een zware wissel trekt op het wegvervoer. Vervoerders zien zich door de toename van de vrije capaciteit genoodzaakt een concurrentieslag te voeren op basis van prijs.
De tekst loopt door onder de grafiek.
Macro-economische omstandigheden
Die neergang blijkt ook uit financiële resultaten van Europese vervoerders. TI wijst op recente tweedekwartaalcijfers van de divisie Road Freight van DSV, waar het bedrijfsresultaat bijna 3% lager uitviel dan een jaar eerder. Volgens DSV heeft het wegtransport sinds het begin van het jaar te lijden onder ‘macro-economische omstandigheden’.
De analisten van TI verwachten dat de spotindexen ook de komende maanden zullen blijven dalen door lage volumes en een groot aanbod aan laadruimte. Die neergang zal wel enigszins gedempt worden door het aantrekken van de activiteit na de zomer en de aanloop naar de gebruiktelijke eindejaarspiek.
Inkoopcycli
In tegenstelling tot spottarieven lijkt het prijsniveau in het contractvervoer zich redelijk te handhaven. Contracttarieven vertonen sinds september 2022 een neerwaartse trend, maar waren tot juni 2023 nog steeds hoger dan het niveau van 2022. De reden zit volgens TI in het feit dat wijzigingen in contracttarieven langer op zich laten wachten vanwege inkoopcycli voor vracht. ‘Hierdoor mogen we de komende maanden verdere dalingen aan de contractzijde verwachten’, aldus de analist.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?