Amerikaanse wegvervoerder Werner moet 36 miljoen betalen aan dove trucker

Discriminatie

De Amerikaanse wegvervoerder Werner Enterprises moet 36 miljoen dollar betalen aan een dove vrachtwagenchauffeur. De man wilde als chauffeur voor het bedrijf gaan werken, maar werd niet aangenomen, volgens een jury in Nebraska omdat hij doof is.

Vrachtwagen van Werner Enterprises
Foto: Bruce VanLoon / Shutterstock

Dat blijkt uit een persbericht van de Equal Employment Opportunities Commission (EEOC), die de zaak namens de chauffeur aanspande tegen Werner.

Het voorval vond plaats in 2016, toen Victor Robinson solliciteerde bij Werner. Hij had op dat moment geen ervaring als vrachtwagenchauffeur, maar behaalde zijn vereiste rijbewijs bij een rijschool van Werner. Robinson had bovendien goedkeuring van de federale overheid gekregen om als trucker aan de slag te gaan, ondanks zijn doofheid.

Werner nam de man vervolgens toch niet aan, naar eigen zeggen omdat Robinson minder dan zes maanden ervaring had als chauffeur. Hij zou dan eerst een stage moeten doorlopen, maar Werner vond dat hij daar niet toe in staat was, meldt de Amerikaanse website Freightwaves.

Dovengemeenschap

Volgens de EEOC werd Robinson onterecht niet aangenomen omdat hij doof is, de jury ging daarin mee. ‘Werners weigering om Robinsons capaciteiten te erkennen heeft niet alleen hem gekwetst, maar ook de hele dovengemeenschap’, schrijft de EEOC.

Werner Enterprises is een van de grootste wegvervoerders van de Verenigde Staten. In 2022 draaide het bedrijf een omzet van 3,29 miljard dollar. Bij Werner werken meer dan 10.000 medewerkers. De wegvervoerder heeft ook vestigingen in Canada, Mexico, Australië en China.

Amerikaanse wegvervoerder Werner moet 36 miljoen betalen aan dove trucker | NT

Amerikaanse wegvervoerder Werner moet 36 miljoen betalen aan dove trucker

Discriminatie

De Amerikaanse wegvervoerder Werner Enterprises moet 36 miljoen dollar betalen aan een dove vrachtwagenchauffeur. De man wilde als chauffeur voor het bedrijf gaan werken, maar werd niet aangenomen, volgens een jury in Nebraska omdat hij doof is.

Vrachtwagen van Werner Enterprises
Foto: Bruce VanLoon / Shutterstock

Dat blijkt uit een persbericht van de Equal Employment Opportunities Commission (EEOC), die de zaak namens de chauffeur aanspande tegen Werner.

Het voorval vond plaats in 2016, toen Victor Robinson solliciteerde bij Werner. Hij had op dat moment geen ervaring als vrachtwagenchauffeur, maar behaalde zijn vereiste rijbewijs bij een rijschool van Werner. Robinson had bovendien goedkeuring van de federale overheid gekregen om als trucker aan de slag te gaan, ondanks zijn doofheid.

Werner nam de man vervolgens toch niet aan, naar eigen zeggen omdat Robinson minder dan zes maanden ervaring had als chauffeur. Hij zou dan eerst een stage moeten doorlopen, maar Werner vond dat hij daar niet toe in staat was, meldt de Amerikaanse website Freightwaves.

Dovengemeenschap

Volgens de EEOC werd Robinson onterecht niet aangenomen omdat hij doof is, de jury ging daarin mee. ‘Werners weigering om Robinsons capaciteiten te erkennen heeft niet alleen hem gekwetst, maar ook de hele dovengemeenschap’, schrijft de EEOC.

Werner Enterprises is een van de grootste wegvervoerders van de Verenigde Staten. In 2022 draaide het bedrijf een omzet van 3,29 miljard dollar. Bij Werner werken meer dan 10.000 medewerkers. De wegvervoerder heeft ook vestigingen in Canada, Mexico, Australië en China.