In Zeeland, qua inwonersaantal de kleinste provincie van Nederland, kennen de mensen elkaar, zeker binnen de transportsector. Het wil niet zeggen dat iedereen ook samenwerkt, zegt Jo-Annes de Bat, gedeputeerde van de provincie. ‘Zeeuwen denken al snel: ik regel het zelf wel, ik ontdek mijn eigen route. Daarom is het goed om toch de samenwerking aan te gaan wat betreft de energietransitie, bijvoorbeeld via deze cursus.’

Wegvoerders uit heel Zeeland meldden zich aan voor de vijfdaagse cursus, van oestervervoerder Kotra uit Yerseke tot afvalvervoerder Wielemaker uit Middelburg. Initiatiefnemers van de Zero Emission Truck Academy zijn de provincie en Zeeland Connect, een netwerk voor logistieke partijen in Zeeland. Adviesbureau HCNP zorgt voor de uitvoering.

Paardenspan

Hoewel elektrificatie nog in de kinderschoenen staat, zijn er Zeeuwse pioniers die de stap al aandurven. Wielemaker, een familiebedrijf uit Middelburg, nam twee maanden geleden de eerste e-truck in gebruik, een elektrische achterlader van Mercedes.

Het bedrijf wordt nog steeds gerund door de familie, inmiddels is het Ronald Wielemaker die samen met zijn broer aan het roer staat. ‘Mijn overgrootvader is het bedrijf begonnen in 1916. Toen hij destijds de overstap maakte om van een paardenspan naar een gemotoriseerd voertuig te gaan, was dat ook een hele verandering. Wat dat betreft denk ik dat het overstappen naar elektrisch goed moet komen.’

Cursisten van de Zero Emission Truck Academy
Cursisten van de Zero Emission Truck Academy. Foto: Zeeland Connect

Milieuzones

Zeeland kent niet de druk van milieuzones of zero-emissiezones om te elektrificeren. De steden in Zeeland worden niet overspoeld door gemotoriseerd vrachtverkeer, waardoor de CO2-uitstoot meevalt. ‘Die komen er ook niet. Of iemand moet een keer een slecht idee hebben. Die problematiek speelt hier niet zo’, zegt gedeputeerde De Bat. ‘Maar verkeer van hier rijdt ook naar de Randstad’, vult Rick Suurmond, projectmanager bij Zeeland Connect, hem aan. ‘Dus indirect hebben wegvervoerders uit Zeeland er wel mee te maken.’

Bijkomend obstakel is netcongestie, zoals op veel plekken in Nederland. Netbeheerder Stedin maakte in juli namelijk bekend dat er voorlopig geen netverzwaring mogelijk is in de provincie, er wordt te veel gevraagd van het elektriciteitsnet. Dat terwijl er voor elektrische laadpalen voor vrachtwagens veel stroom nodig is.

De komende weken leren de cursisten hoe zij daar mee om kunnen gaan, bijvoorbeeld met collectieve laadpleinen of zonnepanelen. Daarnaast gaat het tijdens de cursus over de impact van elektrisch rijden op de ritplanning, het opladen van de trucks en de beschikbare subsidies. Het doel is uiteindelijk om per ondernemer een businesscase op te stellen die moet helpen bij de overstap.

Industrie

Toch is er op lange termijn meer nodig dan alleen elektrische vrachtwagens, zegt De Bat. ‘Het is goed dat we dit doen, begrijp me niet verkeerd, maar als we uiteindelijk grote stappen willen zetten, moeten we de industrie schoner maken. Daar zitten de grootste vervuilers.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement