Dat meldt staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat maandag. De nieuwe regeling ‘gaat de komende jaren naar verwachting veertig nieuwe waterstoftankstations opleveren, en tot enkele duizenden voertuigen op waterstof’, schrijft de bewindsvrouw. ‘Daarmee wordt waterstof een serieus alternatief voor ondernemers die schoon vooruit willen, naast elektrisch rijden op een batterij.’
De subsidie opent in maart 2024. Bij elke aanvraag moet één tankstation in het plan zitten, met daarbij meteen de aanschaf van genoeg vrachtwagens of bestelbussen om het tankstation vanaf de start rendabel te maken. Gemiddeld zijn daarvoor tien tot vijftien waterstofvrachtwagens nodig, heeft het ministerie becijferd.
Kip-ei
In de praktijk zal dit volgens Heijen vaak betekenen dat transportbedrijven en tankstationhouders hun krachten bundelen in een subsidieaanvraag. ‘Door subsidie te verlenen voor de combinatie tankstation en de voertuigen die moeten tanken, komt er een einde aan de kip-ei discussie of je eerst tankstations moet hebben zodat er getankt kan worden, of eerst auto’s zodat je daarna een rendabel tankstation kunt bouwen.’
Per waterstoftankstation kunnen ondernemers 40% van de kosten voor de bouw van het tankstation gesubsidieerd krijgen. Per vrachtwagen of bestelbus gaat het om 80% van het verschil in prijs met een dieselvariant. Voorwaarde voor de tankstations is dat zowel vrachtwagens als personenauto’s er kunnen tanken en dat ze openbaar toegankelijk zijn.
Handjevol
De komende jaren zullen fabrikanten van vrachtwagens en bestelbussen volgens Heijnen meer en meer inzetten op waterstof. Er rijdt nu nog maar een handjevol vrachtwagens en bestelbussen op waterstof rond in Nederland. Personenauto’s op waterstof zijn er al wat langer, daar zijn er zo’n zeshonderd van op de weg. Ons land telt op dit moment zeventien waterstoftankstations.
De subsidieregeling gaat maandag in internetconsultatie.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?