Waar gaat de opbrengst van de vrachtwagenheffing naartoe?

Subsidies verduurzaming

In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. De opbrengst daarvan moet al vanaf volgend jaar terugvloeien naar de sector. Inmiddels zijn de contouren duidelijk van de maatregelen die daarmee worden gefinancierd.

Camera's van Viapass langs Belgische tolweg
Foto: Viapass

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldt dat de minister na overleg met Evofenedex, TLN en Vern het Stimuleringspakket 2024-2025 voor de innovatie en verduurzaming van de vervoerssector heeft vastgesteld.

Dat pakket bevat 70 miljoen euro aan uitgaven in 2024 en 100 miljoen euro in 2025. Daarvan gaat volgend jaar 45 miljoen euro naar aanschafpremies (AanZET-subsidie) voor zero-emissie vrachtwagens. Een jaar later is via die regeling 55 miljoen euro beschikbaar.

Laadinfrastructuur

Verder komt in 2024 10 miljoen euro extra beschikbaar voor laadinfrastructuur, bovenop de bijdrage vanuit het klimaatfonds. In het komende voorjaar wordt duidelijk waaraan de resterende 15 miljoen euro (2024) en 45 miljoen euro (2025) worden besteed.

De gelden moeten vanuit de inkomsten van de vrachtwagenheffing worden terugbetaald zodra die van start gaat. Door die voorfinanciering is voorkomen dat de AanZET-subsidieregeling onderbroken wordt, meldt het ministerie. Die regeling wordt namelijk gefinancierd uit het Klimaatakkoord en eindigt dit jaar.

Naast het stimuleringspakket voor de komende twee jaar, werkt het ministerie ook aan invulling van de maatregelen waar vanaf 2026 geld naartoe gaat. ‘De inzet is het meerjarenprogramma 2026-2030 op Prinsjesdag 2024 te publiceren’, meldt het ministerie.

Waar gaat de opbrengst van de vrachtwagenheffing naartoe? | NT

Waar gaat de opbrengst van de vrachtwagenheffing naartoe?

Subsidies verduurzaming

In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. De opbrengst daarvan moet al vanaf volgend jaar terugvloeien naar de sector. Inmiddels zijn de contouren duidelijk van de maatregelen die daarmee worden gefinancierd.

Camera's van Viapass langs Belgische tolweg
Foto: Viapass

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldt dat de minister na overleg met Evofenedex, TLN en Vern het Stimuleringspakket 2024-2025 voor de innovatie en verduurzaming van de vervoerssector heeft vastgesteld.

Dat pakket bevat 70 miljoen euro aan uitgaven in 2024 en 100 miljoen euro in 2025. Daarvan gaat volgend jaar 45 miljoen euro naar aanschafpremies (AanZET-subsidie) voor zero-emissie vrachtwagens. Een jaar later is via die regeling 55 miljoen euro beschikbaar.

Laadinfrastructuur

Verder komt in 2024 10 miljoen euro extra beschikbaar voor laadinfrastructuur, bovenop de bijdrage vanuit het klimaatfonds. In het komende voorjaar wordt duidelijk waaraan de resterende 15 miljoen euro (2024) en 45 miljoen euro (2025) worden besteed.

De gelden moeten vanuit de inkomsten van de vrachtwagenheffing worden terugbetaald zodra die van start gaat. Door die voorfinanciering is voorkomen dat de AanZET-subsidieregeling onderbroken wordt, meldt het ministerie. Die regeling wordt namelijk gefinancierd uit het Klimaatakkoord en eindigt dit jaar.

Naast het stimuleringspakket voor de komende twee jaar, werkt het ministerie ook aan invulling van de maatregelen waar vanaf 2026 geld naartoe gaat. ‘De inzet is het meerjarenprogramma 2026-2030 op Prinsjesdag 2024 te publiceren’, meldt het ministerie.