CNV en De Unie alsnog akkoord met nieuwe transportcao

10% erbij in twee jaar

Na het akkoord met FNV Transport en Logistiek over de CAO voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, is ook CNV Vakmensen alsnog akkoord gegaan. Tevens heeft de vakbond De Unie laten weten dat hun leden hebben ingestemd met het eindbod, zo meldt TLN.

vrachtwagenchauffeur trucker vrouw
Foto: Shutterstock,

Belangrijkste onderdeel van de nieuwe cao is een loonsverhoging van 10% over een periode van twee jaar. Volgens het eindbod gaat het loon per 1 januari 2024 omhoog met 4% en stijgt het vervolgens in drie stappen tot 10%. Verblijfskosten stijgen volgens hetzelfde patroon.

De huidige 1-jarige vervoers-cao liep eind vorig jaar af. Onder de cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, zoals de cao volledig heet, vallen ruim 160.000 mensen.

Opmerkelijk bij de totstandkoming van deze cao is dat vakbond CNV er geen rekening mee had gehouden dat FNV-leden zouden instemmen met het cao-eindbod van TLN. De CNV-leden stemden namelijk eerst nog tegen het eindbod van TLN, met 66%, al was de opkomst erg laag. Minder dan de helft van de CNV-leden bracht een stem uit. De leden zijn bij een nieuwe stemronde dus alsnog akkoord gegaan.

CNV en De Unie alsnog akkoord met nieuwe transportcao | NT

CNV en De Unie alsnog akkoord met nieuwe transportcao

10% erbij in twee jaar

Na het akkoord met FNV Transport en Logistiek over de CAO voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, is ook CNV Vakmensen alsnog akkoord gegaan. Tevens heeft de vakbond De Unie laten weten dat hun leden hebben ingestemd met het eindbod, zo meldt TLN.

vrachtwagenchauffeur trucker vrouw
Foto: Shutterstock,

Belangrijkste onderdeel van de nieuwe cao is een loonsverhoging van 10% over een periode van twee jaar. Volgens het eindbod gaat het loon per 1 januari 2024 omhoog met 4% en stijgt het vervolgens in drie stappen tot 10%. Verblijfskosten stijgen volgens hetzelfde patroon.

De huidige 1-jarige vervoers-cao liep eind vorig jaar af. Onder de cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, zoals de cao volledig heet, vallen ruim 160.000 mensen.

Opmerkelijk bij de totstandkoming van deze cao is dat vakbond CNV er geen rekening mee had gehouden dat FNV-leden zouden instemmen met het cao-eindbod van TLN. De CNV-leden stemden namelijk eerst nog tegen het eindbod van TLN, met 66%, al was de opkomst erg laag. Minder dan de helft van de CNV-leden bracht een stem uit. De leden zijn bij een nieuwe stemronde dus alsnog akkoord gegaan.