Het Belgische Nationaal Crisiscentrum is bij elkaar om oplossingen te zoeken voor de boerenprotesten die vele verkeersaders lamleggen, zo melden Belgische media. De boeren hebben weliswaar de ring van Antwerpen ondertussen verlaten, maar zijn  op weg naar de zeehaven van Zeebrugge. Daar worden dinsdagmiddag blokkades verwacht.

Ongeleide acties

Ook bij Halle, ten zuiden van Brussel, staat het verkeer nog vast. De acties zijn niet centraal geleid en daarom is het moeilijk te voorspellen waar ze de komende uren en dagen nog plaatsvinden. De boeren proberen hun acties in ieder geval te rekken tot komende donderdag, als er in Brussel een Europese topontmoeting plaatsvindt van regeringsleiders. De boeren protesteren zowel tegen lokale als tegen Europese wetgeving.

Dinsdagmiddag ontvangt de Belgische premier De Croo vertegenwoordigers van de verschillende landbouwverenigingen voor overleg. Vlaamse minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon zegt begrip te hebben voor het protest, maar niet voor de manier waarop. Er ontstaan volgens hem gevaarlijke situaties als mensen geen kant meer uit kunnen in het verkeer. ‘Dat is niet aanvaardbaar.’ Gisteren liet de Belgische regering weten dat het protest was toegestaan, mits de hulpdiensten niet werden gehinderd.

Frans protest

Franse boeren hebben grote wegen rond Parijs geblokkeerd. Ze willen het verkeer van en naar de hoofdstad platleggen uit protest tegen werkomstandigheden van de landbouwsector.

De boeren hebben met honderden tractors onder meer de A13 ten westen, de A4 ten oosten en de A6 ten zuiden van Parijs geblokkeerd. Ze willen de stad afsnijden door alle grote wegen te bezetten. De politie heeft 15.000 agenten ingezet om de protesten in goede banen te leiden en de stad heeft de inwoners opgeroepen om zo min mogelijk de weg op te gaan.

De afgelopen weken werden al snelwegen in heel Frankrijk geblokkeerd uit onvrede over het regeringsbeleid. Boeren willen minder belastingen, minder milieumaatregelen en minder bureaucratie. De regering is ze tegemoetgekomen door de verhoging van de belasting op diesel niet meer door te voeren, maar volgens de boeren is het nog niet genoeg. Dinsdag zal de regering meer maatregelen aankondigen om de boeren te helpen.

Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwde maandag vrachtwagenchauffeurs voor verstoringen op de Franse snelwegen door de grote boerenprotesten. Volgens TLN leiden de blokkades soms ook tot schade aan voertuigen en ladingen. ‘Wees dus alert’, schrijft de organisatie in een bericht aan leden.

Omrijden

Jan Winde, eigenaar van transportbedrijf Winde/GTFrance, meldt: ‘Bij elke tocht is het puzzelen om te kijken waar blokkades zijn. Elke vrachtwagen moet wel ergens omrijden.’

Door de blokkades op wegen naar bijvoorbeeld Parijs doen vrachtwagens soms wel meer dan twee keer zo lang over de reis, meldt Winde. ‘Normaal gesproken duurt het vier uur om van Marseille naar Lyon te rijden, maar afgelopen week was een chauffeur tien uur onderweg.’

Omrijden zorgt ook voor hogere kosten voor onder meer brandstof. Zijn bedrijf probeert die kosten door te berekenen aan opdrachtgevers, maar dat kunnen zij ook niet altijd opbrengen. Door het omrijden loopt het verlies op tot in de duizenden euro’s per week, zegt Winde.