Proef FedEx met waterstofbestelbus in Utrecht

actieradius 400 km

FedEx Express Europe test de komende twee weken een op waterstof aangedreven Renault Master voor het bezorgen en ophalen van pakketten in Utrecht en omgeving. De bestelbus heeft een bereik van 400 km en is geproduceerd door Hyvia, een joint venture van Renault Group en Plug.

fedex waterstofbestelbus
FedEx meldt dat bij de nieuwe bestelwagens in minder dan 5 minuten 6 kg waterstof bijgevuld kan worden. Foto: FedEx

Het voertuig tankt bij Greenpoint, een bestaand waterstoftankstation in Nieuwegein. FedEx meldt dat bij de nieuwe bestelwagens in minder dan 5 minuten 6 kg waterstof bijgevuld kan worden. Dit wordt gebruikt om een elektromotor van 30kW aan te drijven. De Renault beschikt over een lithium-ionbatterij, die oplaadt voor een elektrische reserve tijdens het rijden.

De bestelwagen op waterstof wordt ingezet naast de huidige vloot van FedEx. ‘Deze test biedt FedEx Express de kans om ervaring op te doen met een voertuig van dit type, om feedback van onze chauffeurs te krijgen over hun rijervaring, en om eventuele voordelen of beperkingen van de technologie te ontdekken in de context van een logistieke omgeving,’ vertelt Marius Penninks, Vice President van FedEx.

Proef FedEx met waterstofbestelbus in Utrecht | NT

Proef FedEx met waterstofbestelbus in Utrecht

actieradius 400 km

FedEx Express Europe test de komende twee weken een op waterstof aangedreven Renault Master voor het bezorgen en ophalen van pakketten in Utrecht en omgeving. De bestelbus heeft een bereik van 400 km en is geproduceerd door Hyvia, een joint venture van Renault Group en Plug.

fedex waterstofbestelbus
FedEx meldt dat bij de nieuwe bestelwagens in minder dan 5 minuten 6 kg waterstof bijgevuld kan worden. Foto: FedEx

Het voertuig tankt bij Greenpoint, een bestaand waterstoftankstation in Nieuwegein. FedEx meldt dat bij de nieuwe bestelwagens in minder dan 5 minuten 6 kg waterstof bijgevuld kan worden. Dit wordt gebruikt om een elektromotor van 30kW aan te drijven. De Renault beschikt over een lithium-ionbatterij, die oplaadt voor een elektrische reserve tijdens het rijden.

De bestelwagen op waterstof wordt ingezet naast de huidige vloot van FedEx. ‘Deze test biedt FedEx Express de kans om ervaring op te doen met een voertuig van dit type, om feedback van onze chauffeurs te krijgen over hun rijervaring, en om eventuele voordelen of beperkingen van de technologie te ontdekken in de context van een logistieke omgeving,’ vertelt Marius Penninks, Vice President van FedEx.