‘Bijna onmogelijk om internationaal wegvervoer te elektrificeren’

Laden groot probleem

Zwaar internationaal wegvervoer is op dit moment ‘bijna niet te elektrificeren’. Laadinfrastructuur is er bijna niet en op de openbare laadpleinen die er zijn, is het laden te duur. Tot die conclusie komt agrivervoerder AB Texel.

Laadpaal Waalhaven
Openbare laadpleinen zijn te duur, pleit AB Texel. Foto: NT / RvdM

De conclusie is te lezen in een nieuw stappenplan dat onderzoeksbureau CE Delft heeft opgesteld in opdracht van de Topsector Logistiek. AB Texel is in meerdere Europese landen actief en kijkt nu per land hoe er CO2 bespaard kan worden.

In Frankrijk en Denemarken ziet AB Texel bijvoorbeeld brood in lng, in Engeland focust het bedrijf op hvo. Het voordeel van die alternatieve diesel is dat het in gebruikelijke dieseltrucks getankt kan worden, nadeel is dat de brandstof zelf nog heel duur is. Op dit moment kost het zo’n 50 tot 60 cent meer per liter dan fossiele diesel.

In Duitsland is elektrisch rijden op een aantal vaste trajecten wel mogelijk volgens AB. Daar hoeven de trucks niet tussendoor op te laden op openbare locaties. Bovendien zijn de Duitse subsidies voor elektrisch rijden een stuk hoger dan in Nederland.

Onderzoeksbureau CE Delft heeft het stappenplan opgesteld, de opdracht kwam van de Topsector Logistiek. Naast voorbeelden en analyses van transporteurs staan er rekenvoorbeelden en business cases in het plan die verladers en vervoerders handvaten moeten geven om over te stappen op zero-emissietrucks.

‘Bijna onmogelijk om internationaal wegvervoer te elektrificeren’ | NT

‘Bijna onmogelijk om internationaal wegvervoer te elektrificeren’

Laden groot probleem

Zwaar internationaal wegvervoer is op dit moment ‘bijna niet te elektrificeren’. Laadinfrastructuur is er bijna niet en op de openbare laadpleinen die er zijn, is het laden te duur. Tot die conclusie komt agrivervoerder AB Texel.

Laadpaal Waalhaven
Openbare laadpleinen zijn te duur, pleit AB Texel. Foto: NT / RvdM

De conclusie is te lezen in een nieuw stappenplan dat onderzoeksbureau CE Delft heeft opgesteld in opdracht van de Topsector Logistiek. AB Texel is in meerdere Europese landen actief en kijkt nu per land hoe er CO2 bespaard kan worden.

In Frankrijk en Denemarken ziet AB Texel bijvoorbeeld brood in lng, in Engeland focust het bedrijf op hvo. Het voordeel van die alternatieve diesel is dat het in gebruikelijke dieseltrucks getankt kan worden, nadeel is dat de brandstof zelf nog heel duur is. Op dit moment kost het zo’n 50 tot 60 cent meer per liter dan fossiele diesel.

In Duitsland is elektrisch rijden op een aantal vaste trajecten wel mogelijk volgens AB. Daar hoeven de trucks niet tussendoor op te laden op openbare locaties. Bovendien zijn de Duitse subsidies voor elektrisch rijden een stuk hoger dan in Nederland.

Onderzoeksbureau CE Delft heeft het stappenplan opgesteld, de opdracht kwam van de Topsector Logistiek. Naast voorbeelden en analyses van transporteurs staan er rekenvoorbeelden en business cases in het plan die verladers en vervoerders handvaten moeten geven om over te stappen op zero-emissietrucks.