Vrachtwagens reden weer minder kilometers in Duitsland

terug naar pre-corona niveau

De totale rijafstand van vrachtvervoer over de weg daalde tussen 2018 en 2022 bijna 2% onder het vijfjarige gemiddelde en in 2023 zelfs onder het niveau van vóór Corona.

Het aantal kilometers op Duitse toltrajecten was in 2023 bijna 4% lager dan het jaar ervoor, concludeert BALM. Foto: Shutterstock

Dit was te zien in de jaarlijkse evaluatie van het Duitse Federaal Bureau voor Logistiek en Mobiliteit (BALM). Ook was er een forse daling van het goederenvervoer over tolroutes. De grootste daling was te zien in Berlijn, Bremen en Hamburg, een daling die tussen de 4,7% en 6,8% lag.

Het aantal kilometers op Duitse toltrajecten was in 2023 bijna 4% lager dan het jaar ervoor, concludeert BALM. Het aandeel Euro 6-vrachtwagens steeg met 3 procentpunten ten opzichte van 2022, wat uitkwam op een totaal van 95%. Hiervan legden met 50,5% voertuigen die niet in Duitsland zijn geregistreerd een groter deel van de afstand af dan Duits-geregistreerde vrachtwagens.

Iets meer dan de helft van de totale afstand werd door vrachtwagens voornamelijk afgelegd in de deelstaten Beieren (19,9%), Noordrijn-Westfalen (17,6%) en Nedersaksen (12,8%).

Vrachtwagens reden weer minder kilometers in Duitsland | NT

Vrachtwagens reden weer minder kilometers in Duitsland

terug naar pre-corona niveau

De totale rijafstand van vrachtvervoer over de weg daalde tussen 2018 en 2022 bijna 2% onder het vijfjarige gemiddelde en in 2023 zelfs onder het niveau van vóór Corona.

Het aantal kilometers op Duitse toltrajecten was in 2023 bijna 4% lager dan het jaar ervoor, concludeert BALM. Foto: Shutterstock

Dit was te zien in de jaarlijkse evaluatie van het Duitse Federaal Bureau voor Logistiek en Mobiliteit (BALM). Ook was er een forse daling van het goederenvervoer over tolroutes. De grootste daling was te zien in Berlijn, Bremen en Hamburg, een daling die tussen de 4,7% en 6,8% lag.

Het aantal kilometers op Duitse toltrajecten was in 2023 bijna 4% lager dan het jaar ervoor, concludeert BALM. Het aandeel Euro 6-vrachtwagens steeg met 3 procentpunten ten opzichte van 2022, wat uitkwam op een totaal van 95%. Hiervan legden met 50,5% voertuigen die niet in Duitsland zijn geregistreerd een groter deel van de afstand af dan Duits-geregistreerde vrachtwagens.

Iets meer dan de helft van de totale afstand werd door vrachtwagens voornamelijk afgelegd in de deelstaten Beieren (19,9%), Noordrijn-Westfalen (17,6%) en Nedersaksen (12,8%).