IRU: ‘Overheid moet schade van boerenprotesten vergoeden’

miljoenen aan kosten

Overheden zijn verantwoordelijk voor de kosten die transportbedrijven maken door de boerenprotesten. Dat vindt de Internationale Wegtransport Unie (IRU). Voor een geblokkeerde vrachtauto lopen de kosten op tot 100 euro per uur, rekent de IRU voor. Beschadigde lading wordt bovendien niet gedekt door verzekeraars wanneer er sprake is van rellen, wat voor extra kosten zorgt. ‘Genoeg is genoeg, iemand moet boeten’, stelt de branchevereniging.

grensblokkade vrachtwagen trekkers
De organisatie geeft aan dat regeringen in heel Europa er vaak niet in slagen de continuïteit van logistieke ketens en de veiligheid van chauffeurs te waarborgen. Foto: Branko de Lang / ANP

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

IRU: ‘Overheid moet schade van boerenprotesten vergoeden’ | NT

IRU: ‘Overheid moet schade van boerenprotesten vergoeden’

miljoenen aan kosten

Overheden zijn verantwoordelijk voor de kosten die transportbedrijven maken door de boerenprotesten. Dat vindt de Internationale Wegtransport Unie (IRU). Voor een geblokkeerde vrachtauto lopen de kosten op tot 100 euro per uur, rekent de IRU voor. Beschadigde lading wordt bovendien niet gedekt door verzekeraars wanneer er sprake is van rellen, wat voor extra kosten zorgt. ‘Genoeg is genoeg, iemand moet boeten’, stelt de branchevereniging.

grensblokkade vrachtwagen trekkers
De organisatie geeft aan dat regeringen in heel Europa er vaak niet in slagen de continuïteit van logistieke ketens en de veiligheid van chauffeurs te waarborgen. Foto: Branko de Lang / ANP

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen