In opdracht van de veiling heeft het adviesbureau Twijnstra en Gudde de gevolgen berekend van mogelijke verplaatsing of opheffing van de veiling. In het laatste geval zullen de vervoerders met de veilingprodukten moeten uitwijken naar andere veilingen.
Gemiddeld zal dit de aanvoerder 1.430 gulden extra kosten voor transport, reistijd en loon. De extra reistijd is becijferd op een half uur. Aanvoerders zullen onder andere moeten uitwijken naar Bemmel. Dat betekent dat 25.000 veilingkarren over de weg moeten worden vervoerd. Het gaat dan om ruim duizend vrachtwagencombinaties met elk vierentwintig karren. De totale schade voor de aanvoerders bedraagt jaarlijks ruim 1 miljoen gulden. De belangrijkste transporteurs zijn H. P. Aafjes in Mijdrecht, Willemsen in Lent, Van de Oord in Ammerzoden en Bloemenexpresse J. Bok uit Lent.
Kosten
Ook de kopers worden op kosten gejaagd. Zij zullen gemiddeld ruim twintig kilometer extra moeten rijden om hun produkten te halen. Mede daardoor gaat opheffing van de veiling hen op jaarbasis ruim vijfduizend gulden kosten.
Wordt de veiling verplaatst, dan lijden aanvoerders geen noemenswaardige schade. In dat geval wordt verwacht dat de nieuwe veiling circa zeven kilometer van de huidige lokatie zal worden gebouwd.
Veiling Vleuten verzorgt een gebied van circa 3,7 miljoen inwoners waar jaarlijks gezamenlijk voor circa 470 miljoen gulden aan bloemen en planten besteden. De veiling verzorgt 35 procent van dit gebied.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?