De rederij ontstond in 1999 uit een fusie van drie carriers die actief waren in het Middellandse Zeegebied, waar nog steeds het zwaartepunt van alle activiteiten ligt. Vorig jaar besloot de rederij om uit te breiden naar de Rode Zee en Noord-Europa.

UFS zet tussen Hamburg, Aarhus, Fredericia, Kopenhagen, Helsingborg en Göteborg geen eigen schepen in, maar koopt slots bij Green Feeder. Dat is een rederij die in mei 2010 werd opgericht door een andere belangrijke feedermaatschappij in de Med, namelijk Metz Group of Companies.

Dat UFS een slotakkoord met Green Feeder sluit, is niet echt een grote verrassing, omdat UFS in het Middellandse Zeegebied al samenwerkt met MCL Feeders, een ander onderdeel van de Metz Group.

Dit jaar hoopt UFS in totaal 800.000 teu te zullen vervoeren. Aan het lijstje met belangrijkste hubs (Malta, Cagliari, Piraeus, Damietta, Port Said en Constantza) heeft de rederij nu ook Hamburg, Jeddah en Khor Fakkan toegevoegd.