CSCL ziet af van meer nieuwbouw

Rederij

China Shipping Container Lines (CSCL) heeft de opties voor de bouw van vier nieuwe schepen van 10.000 teu niet gelicht.

Oktober vorig jaar bestelde de Chinese rederij in eigen land acht schepen van 10.000 teu aan een prijs van 94,3 miljoen dollar per stuk. Deze eenheden worden gebouwd door Dalian Shipyard en Hudong Zhonghua Shipyard in Shanghai en komen allemaal tussen mei en november volgend jaar in de vaart. CSCL had tot 27 april de mogelijkheid de order uit te breiden naar twaalf eenheden, waarbij de vier extra schepen voor september 2014 zouden worden afgewerkt.

Dat de Chinezen hun vloot niet verder uitbreiden, heeft wellicht te maken met het feit dat de rederij intussen zwaar verlieslatend is. In het eerste kwartaal is het tekort opgelopen tot 226 miljoen dollar. Voor CSCL is dit het grootste kwartaalverlies ooit. Een andere goede reden om geen opties te lichten, is het feit dat de prijzen van de scheepsbouwers nog verder zullen dalen bij gebrek aan nieuwe orders.

Behalve acht schepen van 10.000 teu heeft China Shipping ook nog zeven eenheden van 4.700 teu in aanbouw die allemaal voor het einde van dit jaar worden opgeleverd door de Chinese werf Jiangnan Changxing. Deze maand neemt de rederij met de 14.074 teu grote ‘CSCL Neptune’ ook zijn achtste en voorlopig laatste recordschip in de vaart.

CSCL ziet af van meer nieuwbouw | NT

CSCL ziet af van meer nieuwbouw

Rederij

China Shipping Container Lines (CSCL) heeft de opties voor de bouw van vier nieuwe schepen van 10.000 teu niet gelicht.

Oktober vorig jaar bestelde de Chinese rederij in eigen land acht schepen van 10.000 teu aan een prijs van 94,3 miljoen dollar per stuk. Deze eenheden worden gebouwd door Dalian Shipyard en Hudong Zhonghua Shipyard in Shanghai en komen allemaal tussen mei en november volgend jaar in de vaart. CSCL had tot 27 april de mogelijkheid de order uit te breiden naar twaalf eenheden, waarbij de vier extra schepen voor september 2014 zouden worden afgewerkt.

Dat de Chinezen hun vloot niet verder uitbreiden, heeft wellicht te maken met het feit dat de rederij intussen zwaar verlieslatend is. In het eerste kwartaal is het tekort opgelopen tot 226 miljoen dollar. Voor CSCL is dit het grootste kwartaalverlies ooit. Een andere goede reden om geen opties te lichten, is het feit dat de prijzen van de scheepsbouwers nog verder zullen dalen bij gebrek aan nieuwe orders.

Behalve acht schepen van 10.000 teu heeft China Shipping ook nog zeven eenheden van 4.700 teu in aanbouw die allemaal voor het einde van dit jaar worden opgeleverd door de Chinese werf Jiangnan Changxing. Deze maand neemt de rederij met de 14.074 teu grote ‘CSCL Neptune’ ook zijn achtste en voorlopig laatste recordschip in de vaart.