De groep, met zo’n tachtig afvaarten per week veruit de grootste feederspeler in Rotterdam, voert morgen overleg met ECT over de problemen.

Volgens een woordvoerder van het bedrijf is de situatie enigszins verbeterd sinds het vorige week op de site melding maakte van de problemen: “Ik denk dat ze nogal geschrokken zijn.” In dat bericht meldt Unifeeder dat er ‘onvoldoende middelen’ worden ingezet door de terminals, die beide worden gemanaged door ECT.

Kernprobleem is volgens de woordvoerder een tekort aan kaderuimte voor de binnenvaart en shortseaschepen. “Dat is in feite structureel, maar de afgelopen weken was de situatie verergerd”, aldus de woordvoerder. Hij heeft ‘goede hoop’ dat het gesprek morgen tot een verdere verbetering leidt.

Volgens Unifeeder werken de problemen in Rotterdam door in het hele Noordwest-Europese netwerk. ”Dat veroorzaakt ernstige vertragingen en laatste momentveranderingen, zoals het laten staan van lading”, laat de groep zijn klanten weten.

Volgens woordvoerder Rob Bagchus van ECT zijn de vertragingen het gevolg van een gestegen aanbod van containers in combinatie met het grote aantal vakantiedagen in mei: “We hebben het daardoor deze maand veel drukker dan de afgelopen maanden.” Volgens hem is de situatie inmiddels weer ‘bijna normaal’ en doet ECT er alles aan verdere vertragingen te voorkomen.