‘Absurde regels’ onder vuur op verkiezingsdebat binnenvaart

De politiek wil zich inzetten om milieu- en mededingingsregels voor de binnenvaart te verzachten.

Op een verkiezingsdebat woensdag over de sector waren politici het erover eens dat de overheid niet meer kan doen dan de regeldruk te verminderen en te investeren in vaarwegen om de binnenvaart uit de crisis te helpen.

Voor ingrijpen in de marktwerking door middel van sloop- of oplegregelingen en bodemtarieven voelde geen enkele partij, op de SP na.

Met name de ‘absurde regels’ van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) moesten het ontgelden op het door Bureau Voorlichting Binnenvaart georganiseerde debat in Zwijndrecht. De milieuregels die de CCR oplegt jaagt schippers op kosten. Nederland zou zijn stem binnen de organisatie meer moeten laten horen om dit tegen te gaan.

Darnaast zouden Europese en Nederlandse mededingingsautoriteiten binnenvaartondernemingen meer ruimte moeten bieden om samen te werken. De NMa wees een dergelijk voorstel vanuit de sector af omdat dat zou neerkomen op het maken van prijsafspraken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Absurde regels’ onder vuur op verkiezingsdebat binnenvaart | NT

‘Absurde regels’ onder vuur op verkiezingsdebat binnenvaart

De politiek wil zich inzetten om milieu- en mededingingsregels voor de binnenvaart te verzachten.

Op een verkiezingsdebat woensdag over de sector waren politici het erover eens dat de overheid niet meer kan doen dan de regeldruk te verminderen en te investeren in vaarwegen om de binnenvaart uit de crisis te helpen.

Voor ingrijpen in de marktwerking door middel van sloop- of oplegregelingen en bodemtarieven voelde geen enkele partij, op de SP na.

Met name de ‘absurde regels’ van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) moesten het ontgelden op het door Bureau Voorlichting Binnenvaart georganiseerde debat in Zwijndrecht. De milieuregels die de CCR oplegt jaagt schippers op kosten. Nederland zou zijn stem binnen de organisatie meer moeten laten horen om dit tegen te gaan.

Darnaast zouden Europese en Nederlandse mededingingsautoriteiten binnenvaartondernemingen meer ruimte moeten bieden om samen te werken. De NMa wees een dergelijk voorstel vanuit de sector af omdat dat zou neerkomen op het maken van prijsafspraken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement