Het schip is 110 meter lang, ruim 16 meter breed en weegt 6000 ton. ‘Voor een hybride schip van dit formaat betaal je zo’n 8 miljoen euro’, zei Alexander Durinck van Trico. In het schip zitten zowel een elektromotor als een gewone motor. Bovendien wordt de restwarmte van de motoren gebruikt om een aantal ruimtes aan boord te verwarmen.
De Duandra vaart zaterdag voor het eerst uit. ‘Dan gaan we gasolie brengen naar Amsterdam. Dan zien ze in 020 gelijk wat we in Rotterdam allemaal kunnen’, aldus Durinck.
Beluister hier een interview met directeur Alexander Durick.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Subsidiezwendel?
Graag wil ik het geachte journaille uitnodigen om in plaats van dit uiterst dubieuze bericht klakkeloos over te nemen een aantal kritische vragen te stellen over het verwachte rendement. Anders lijkt het inderdaad te sterk op subsidiezwendel die door ecogeile technofobe bestuurders al te vaak wordt toegekend…
Dit project net als andere ecologische binnenvaartschepen zijn zuiver gebouwd om subsidies te verkrijgen waarop de banken dit aanzien als eigen vermogen voor de meestal avontuurlijke koper zonder 1 eigen Eurocent op zak. Deze formule electro-diesel is niks nieuw en bestaat reeds decenia lang.
In de binnentankvaart heerst nu een overcapaciteit van 40 %. Toch spelen malafide scheepsmakelaars het klaar om door te blijven bouwen, hoe rommelig hun financiele constructies ook mogen zijn