Waarschijnlijk krijgt de binnenvaart ook meer werk te doen, omdat het Havenbedrijf Rotterdam wil dat binnenschepen een groter aandeel krijgen in het achterlandvervoer van en naar de haven. Dat leidt tot een grotere uitstoot van broeikasgassen. De beperking van de vaarsnelheid moet dat milieunadeel compenseren.

De vaarsnelheid wordt beperkt op een deel van de Nieuwe Maas tussen kilometerraai 990 en 1002 en op een deel van het Hartelkanaal. Daarover zijn het havenbedrijf, Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en Binnenvaart Logistiek Nederland-Koninklijke Schuttevaer (BLN-Schuttevaer) het eens geworden.

Aanvankelijk, in 2010, was er sprake van dat de snelheid van het schip van de grond zou worden gemeten. Een schip dat stroomafwaarts vaart met een snelheid van dertien kilometer ten opzichte van het water, zou dan alsnog in overtreding zijn.

Een ander bezwaar tegen het oorspronkelijke plan was dat de snelheidsbeperking ook op de Oude Maas zou gelden. Inmiddels is gebleken dat de luchtkwaliteit rondom de Oude Maas aan gangbare normen voldoet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement