Informatie over de afhandeling van lege containers speelt een sleutelrol in de modal shift, menen de studenten. Uit het onderzoek blijft dat marktpartijen geen inzicht hebben in het aantal lege containers dat ze afhandelen, terwijl die informatie wel relevant zou zijn als de binnenvaart de capaciteit optimaal wil benutten.
Het onderzoek is gedaan in het kader van het Joint Corridors Off Road programma van de provincie Zuid-Holland en de Topsector Logistiek. Aanleiding van het onderzoek is het reduceren van vrachtwagenritten, wegkilometers en CO² uitstoot door binnenvaart te stimuleren.
Om de supply chain en knelpunten bloot te stellen, hebben de studenten literatuurstudie uitgevoerd en interviews met stakeholders gehouden. Een belangrijk onderdeel van het onderzoek betreft de herpositionering van lege containers.
Uit de interviews blijkt echter dat de geïnterviewde stakeholders (Hutchison Ports ECT Rotterdam, Waalhaven Group B.V., Kramer Group, Danser Group, Euromax Terminal, Cosco Shipping, Maersk en het Havenbedrijf Rotterdam) weinig tot geen inzicht hebben in het aantal lege containers dat zij afhandelen. Het advies van de studenten aan de stakeholders is om de situatie in kaart te brengen en zoveel mogelijk relevante data te verzamelen. Ook bedrijven die nog grotendeels gebruik maken van transport over de weg, zouden hier belang bij hebben.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?